Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Treści kształcenia w klasie I-III opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością umysłową w stopniu umiarkowanym.
Klasa pierwsza
Oczekiwane osiągnięcia
Treści kształcenia
Słuchanie
Uczeń:
z uwagą słuch tekstów czytanych przez nauczyciela;
słuch wypowiedzi innych osób;
nazywa odgłosy płynące z otoczenia, z nagrań płyt CD;
rozpoznaje emocje rozmówcy, słuchając jego głosu;
prawidłowo reaguje na prośby i polecenia;
słuch nagrań i pamięta, o czyn była w nich mowa;
słuch i wykonuje proste polecenia.
Mówienie
Uczeń:
sygnalizuje własne potrzeby kontaktów werbalnych o pozawerbalnych;
mówi wyraźnie i starannie;
wypowiada się zdaniami różnego typu;
dobiera słownictwo odpowiednia do poruszanego tematu;
wyraża swoje myśli w sposób jasny, zwięzły i zrozumiały;
wypowiada się swobodnie;
bierze udział w dyskusji;
buduje logiczne wypowiedzi;
poszerza swoje słownictwo o nowo wprowadzone wyrazy;
wypowiada się na dowolny i określony temat;
unika wulgaryzmów i niegrzecznych odzywek;
określa cechy przedmiotów za pomocą przymiotników.
Formy wypowiedzi
Uczeń:
formułuje odpowiedzi na proste pytania;
zadaje prawidłowe pytania;
buduje kilkuzdaniowa wypowiedź na temat ilustracji lub historyjek obrazkowych;
układa zdania z podanymi wyrazami z rozsypani wyrazowej;
stosuje prawidłowy szyk wyrazów w zdaniu;
opowiada w sposób ciekawy, jasny o wydarzeniu, w którym brał udział;
opisuje osoby, które zna , zwracając uwagę na ich cechy zewnętrzne i wewnętrzne;
układa krótki opis przedmiotu lub osoby;
pisze krótki list, życzenia, plan, zaproszenie;
przepisuje różnorodne teksty, życzenia, listy, zaproszenia, ogłoszenia.
Czytanie
Uczeń:
czyta litery, sylaby, wyrazy, proste zdania;
nazywa litery drukowane, pisane, małe i wielkie, dwuznaki, spółgłoski miękkie i twarde;
czyta globalnie krótkie wyrazy;
rozpoznaje wskazane litery spośród wielu innych;
czyta proste wyrazy obrazkowe;
czyta kilkuzdaniowy tekst i odpowiada na pytania z nim związane;
czyta powoli, płynnie, poprawnie, po uprzednim przygotowaniu się;
czyta swoje kwestie w tekstach z podziałem na role;
buduje wyrazy z rozsypani sylabowej lub literowej;
czyta głośno, stosując odpowiednią intonację, modulację głosu.
Praca z tekstem
Uczeń:
określa czas i miejsce akcji przeczytanego lub opowiedzianego przez nauczyciela utworu literackiego;
wymienia bohaterów i krótko ich charakteryzuje;
dostrzega związki przyczynowo-skutkowe zachodzące w utworach literackich lub historyjkach obrazkowych.
Pisanie
Uczeń:
pisze od lewej do prawej strony;
pisze litery, wyrazy, i zdania po śladzie;
odwzorowuje litery i wyrazy według wzoru lub bez wzoru;
bezbłędnie przepisuje z tablicy lub kartki;
pisze kształtnie, czytelnie, estetycznie.
Składnia
Uczeń:
zaczyna zdanie wielką literą i kończy odpowiednim znakiem interpunkcyjnym: kropką, wykrzyknikiem, znakiem zapytania;
wyróżnia w tekście zdania krótkie i długie;
liczy wyrazy w zdaniu;
układa zdania z rozsypanek wyrazowych.
Fonetyka
Uczeń:
różnicuje samogłoski i spółgłoski;
dostrzega różnice ...