Dodaj publikację
Autor
Iwona Borowik
Data publikacji
2010-05-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
151

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Poziom postaw prozdrowotnych uczniów gimnazjum - odżywianie, praca, wypoczynek.
 Pobierz (doc, 62,5 KB)

Podgląd treści


Poziom postaw prozdrowotnych uczniów gimnazjum – odżywianie, praca, wypoczynek

Poziom postaw prozdrowotnych u uczniów gimnazjum – praca, wypoczynek, odżywianie.
Zadania wychowania prozdrowotnego to przede wszystkim zwrócenie uwagi na kształtowanie nawyków wiążących się z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego, profilaktyka, przestrzeganie zasad higieny
i zapobieganie chorobom oraz zainteresowanie własnym zdrowiem i prawami nim rządzącymi, unikanie zagrożeń w postaci używek, szkodliwych nawyków, kształtowanie prawidłowej postawy ciała, prawidłowy sposób odżywiania się, właściwe warunki pracy i wypoczynku, czyli ogólnie mówiąc rozwijanie
u uczniów umiejętności działania na rzecz zdrowia.
Nowe oczekiwania i wymagania współczesnego życia sprawiają, że szkoła przechodzi szereg przeobrażeń związanych z systemem jej funkcjonowania, reformą programów nauczania i zmianami w stylu i metodach pracy nauczycieli. Wizja nowoczesnego człowieka, mobilnego, sprawnego pod względem fizycznym, psychicznym i intelektualnym, radzącego sobie ze stresem, złymi nawykami np. odżywiania, pracy czy wypoczynku wymusza
w nas nauczycielach zmianę spojrzenia na proces wychowania młodego pokolenia.
Ważną rolę w tym procesie odgrywa kształtowanie w dziecku już od najmłodszych lat, czynnej postawy wobec własnego losu, świadomości
i samodyscypliny, jak również wpajanie mu zasad troski o własne zdrowie, sprawność psychofizyczną oraz nawyków związanych ze zdrowym stylem życia, wśród których ważną rolę spełnia potrzeba wpojenia uczniom nawyków odpowiedniego odżywania, wypoczywania i pracowania.
Jedną z najważniejszych ścieżek edukacyjnych w szkole jest edukacja prozdrowotna. Ma ona na celu wyrobienie u młodego człowieka trwałego nawyku dbałości o własne zdrowie. Zdrowie fizyczne ucznia ma bardzo istotny wpływ na powodzenia w nauce szkolnej i wpływa korzystnie na jego dalszy rozwój.
Zdrowie ucznia jest czynnikiem warunkującym jego aktywność
i możliwości samorealizacji. Współcześnie prowadzone badania dowodzą aż 50% zależy od nas samych, czyli od stylu życia, jaki prowadzimy. Istotnym jego elementem są przyzwyczajenia i nawyki żywieniowe
Zdrowie jest pełnią dorastania fizycznego, psychicznego i społecznego,
a nie tylko brakiem choroby i niedomagania" - to definicja światowej Organizacji Zdrowia.
Nas nauczycieli musi interesować stan zdrowia naszych wychowanków. Tym bardziej, że w zreformowanej szkole duży nacisk kładzie się na edukację prozdrowotną.
Zastanawiamy się co robić, aby nasze dzieci były zdrowsze?, aby wady rozwojowe czy schorzenia, które posiadają nie pogłębiły się?
Dobrze zorganizowany proces wychowawczy, w którym będą uczestniczyć pedagodzy - wychowawcy, nauczyciele wychowania fizycznego, rodzice
i opiekunowie, szkolna służba zdrowia, może być potężnym instrumentem
w racjonalnym i świadomym kierowaniu rozwojem dzieci i młodzieży, we wzmacnianiu ich zdrowia, świadomym poprawnym odżywianiu się, odpowiedniej pracy i wypoczynku. Aby ten proces właściwie zorganizować, trzeba znać organizm dziecka, aktualny stan jego zdrowia i wydolności fizycznej, stopień jego rozwoju.
Często podejmowany ...