Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
magdalenkajulia, 2010-06-19, ocena:
To fakt, uczniowie często nie wiedzą, jak się uczyć. Sporo wskazówek jest także na stronie www.soffa.pl Polecam!
O wykorzystaniu mnemotechnik w nauce języka niemieckiego
Wyobraźnia i skojarzenia- to dwa czynniki, które pomogą nam opanować nowe zagadnienia, słownictwo na lekcji języka obcego, nowe zwroty czy struktury gramatyczne. Co najważniejsze: to, co zapamiętamy i utrwalimy za pomocą tzw. mnemotechnik, czyli sposobów ułatwiających zapamiętywanie i przechowywanie informacji pozostanie w naszej pamięci długotrwałej. Sposoby, zwane mnemotechnikami, oparte na wyobraźni i skojarzeniach, stosowane były już w starożytności, a dziś wracają do łask. Nasze osobiste skojarzenia, obrazki, historyjki możemy wykorzystać w celu przyswojenia wiedzy. Jak mawiał geniusz fizyki- Albert Einstein- wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza. Nie wykorzystując wyobraźni w procesie zapamiętywania, nie wykorzystujemy pełnych możliwości umysłu.
aby skutecznie coś zapamiętać, powinniśmy skojarzyć nową informację z czymś już sobie znanym, zapamiętanym wcześniej, używając do tego własnej wyobraźni.
Dużo łatwiej zapamiętamy obraz np. za duży lub za mały. Nie bójmy się wyobraźni i przesady! Jeżeli chcesz wyobrazić sobie coś dużego, niech będzie naprawdę ogromne.
Niecodzienne skojarzenia zapamiętuje się o wiele łatwiej.
Starajmy się używać symboliki tworząc takie związki skojarzeń, systemów, wyobrażając sobie np. znak stop, żarówkę, dom, itp.
Kilka praktycznych rad i przykładów jak wykorzystać nasz system skojarzeń i naszą wyobraźnię do zapamiętania nowych treści podczas nauki języka obcego:
Zapamiętując słówka, zwroty, czy elementy opowiadania, którego uczysz się na język niemiecki, angielski czy francuski skojarz z dobrze znanymi miejscami lub obrazami np: idąc drogą do szkoły, lub ze szkoły określonemu miejscu przypisz jakieś słówko czy zwrot. „Przypisuj” w głowie nowe zagadnienia mijanym codziennie drzewom, przystankom, domom, lub innym, charakterystycznym miejscom. W chwili, gdy w ten sposób zapamiętane treści trzeba będzie wykorzystać na lekcji lub klasówce, odtwarzamy całą naszą drogę do szkoły wykorzystując nasze skojarzenia słów z miejscami. Również ucząc się w domu można materiał do opanowania podzielić i uczyć się poszczególnych fragmentów całości w innych pomieszczeniach w domu.
Zastąp słowo obrazem, symbolem:
Przygotowując się do opowiadania np. o przebiegu dnia do każdego zdania przyporządkuj jakiś symbol kojarzący się lub całkowicie niezwiązany z przyswajaną informacją. Postaw na biurku kilka przedmiotów, figurek, obrazków, do każdego wypowiadanego zdania przyporządkuj jeden z elementów zapamiętując treści z nim związane. Po kilkakrotnym powtórzeniu opowiadania i ułożeniu odpowiadających mu elementów, postaraj się posługiwać samymi symbolami: układaj je kolejno i mów głośno skojarzone z nimi poprzednio zdania, sytuacje, słowa. Do każdego, nowo poznanego zwrotu, słowa „namaluj” w głowie jakiś obraz.
Obrazy powstają w naszej wyobraźni również w chwili, gdy czytany przez nas wyraz jest napisany niewyraźnie, brakuje w nim liter, widać tylko jego ...