Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA.
BIBLIOGRAFIA ADNOTOWANA W WYBORZE.
W ostatnich latach pojawiły się na rynku wydawniczym opracowania monograficzne oraz wyspecjalizowane czasopisma naukowe, które omawiają problem komunikacji międzyludzkiej z wielu punktów widzenia. Daje się zauważyć duże zainteresowanie tą problematyką, co świadczy o istotnej roli jaką odgrywa umiejętność skutecznego porozumiewania się w życiu jednostki we współczesnym świecie.
Niniejsza bibliografia prezentuje kilka pozycji na temat komunikacji interpersonalnej, które znajdują się w zbiorach Publicznej Biblioteki Pedagogicznej w Pile Filii w Chodzieży.
GUILLAUMOND F.: Nauka komunikowania się w grupie przedszkolnej. Warszawa: Wydawnictwo Cyklady, 2000
Książka ta zawiera pięćdziesiąt dwa konspekty zajęć praktycznych, celem których jest stworzenie okazji do nauki komunikowania się w grupie przedszkolnej. Zawarte w książce ćwiczenia powinny ułatwić dzieciom nawiązywanie kontaktów, wymianę doświadczeń oraz umocnić nawyki wspólnego działania.
Pozycja ta przeznaczona jest jako praktyczna pomoc dla wychowawców w przedszkolu. Dzieci w przedszkolu muszą nauczyć się żyć w zespole i jednocześnie muszą umieć komunikować się między sobą. Zajęcia opisane w tej książce na pewno im to ułatwią.
JAMROŻEK B., SOBCZAK J.: Komunikacja interpersonalna. Poznań: Wydawnictwo eMPi2, 1996
Pozycja ta jest podręcznikiem na poziomie szkoły średniej, w której w bardzo przystępny sposób przedstawiono problematykę poznania samego siebie. Omówiono zasady i przebieg porozumiewania się z ludźmi, z uwzględnieniem asertywności i motywacji w działaniu. Omówiono również planowanie i podejmowanie decyzji oraz konflikty i ich rozwiązywanie. Książka ta omawia także pracę w grupie oraz przedstawia sposoby radzenia sobie ze stresem. Rozdziały w tej książce są krótkie i zwięzłe, zawierają najważniejsze wiadomości podane w prostej i zrozumiałej formie. Każdy rozdział zakończony jest ciekawymi ćwiczeniami praktycznymi, które można przeprowadzić na lekcji.
NĘCKI Z.: Komunikacja międzyludzka. Kraków: Oficyna Wydawnicza ANTYKWA, 2000
Autorzy tej pozycji wskazują na rolę jaką pełni udana komunikacja w
wyznaczaniu jakości relacji społecznych.
Materiał podzielono na sześć rozdziałów, które zapoznają czytelnika z całym procesem komunikowania międzyludzkiego, dalej omawia najważniejsze typologie aktów komunikowania czyli ich klasyfikację. Następnie zajmuje się charakterystyką prowadzenia konwersacji oraz problematyką komunikowania niewerbalnego. Ostatni rozdział przedstawia zastosowanie wiedzy o komunikowaniu do analizy kontaktów miedzy osobami różnej płci.
Intencją autora było przekonanie, że znajomość procesu komunikowania interpersonalnego może poprawić poziom wzajemnego rozumienia się ludzi, a tym samym zmniejszyć ilość konfliktów i spięć.
MCKAY M., DAVIS M., FANNING P.: Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2001
Celem tej pozycji jest przekonanie czytelnika, że sztuka porozumiewania
się jest podstawową umiejętnością życiową człowieka, mającą ogromny wpływ na nasze osobiste szczęście.
Książka zawiera opisy podstawowych technik komunikacyjnych, których /jak twierdzą autorzy ...