Dodaj publikację
Autor
Lilla Długowska
Data publikacji
2010-06-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
139

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

"Pracując z uczniem niepełnosprawnym nauczyciel musi zdawać sobie sprawę z trudności, jakie przed nim stoją. Wielokrotnie, a może zawsze, trzeba szukać sposobów komunikowania się, nawiązywania kontaktu, dostosowywania metod i form pracy, tworzyć programy indywidualne, które są odpowiednie dla danego dziecka."
 Pobierz (pdf, 19,3 KB)

Podgląd treści

Pracując z uczniem niepełnosprawnym nauczyciel musi zdawać sobie sprawę

z trudności, jakie przed nim stoją. Wielokrotnie, a moŜe zawsze, trzeba szukać sposobów

komunikowania się, nawiązywania kontaktu, dostosowywania metod i form pracy, tworzyć

programy indywidualne, które są odpowiednie dla danego dziecka. KaŜde dziecko jest inne,

kaŜde wymaga innego traktowania, podejścia, innych sposobów nauczania. Wymaga to od

nauczycieli duŜej wiedzy, a

takŜe umiejętności wykorzystania

jej

i zastosowania

w konkretnym przypadku. Pierwszym zadaniem,

jakie stoi przed nauczycielem

rozpoczynającym pracę z dzieckiem przyjętym do szkoły jest gruntowne poznanie jego

moŜliwości i ograniczeń. Jest to niezbędne do trafnego zaplanowania ścieŜki edukacyjnej

dziecka, z którym będziemy pracować. Wszyscy chcemy, aby to co robimy było waŜne, aby

przynosiło oczekiwane rezultaty. Powodzenie szkolne naszego ucznia jest moŜliwe, ale tylko

wówczas kiedy postawione cele będą moŜliwe do realizacji. KaŜdy chce odnosić sukcesy,

dzieci, z którymi pracujemy równieŜ. Chcą robić coś co wzbudzi uznanie u innych, czekają na

to, aby zauwaŜać ich wysiłek, aby docenić ich pracę. Nauczyciele pracujący z dziećmi

z mózgowym poraŜeniem dziecięcym znają problemy, z jakimi borykają się ich uczniowie.

Dysfunkcji narządu ruchu często towarzyszą zaburzenia mowy, wzroku, słuchu, zachowania.

Wiemy, Ŝe tempo pracy tych dzieci jest znacznie wolniejsze niŜ dzieci zdrowych, występuje

duŜa męczliwość układu nerwowego, są bardziej wraŜliwe na krytykę. Wiemy teŜ, Ŝe bardzo

często mają duŜe moŜliwości, Ŝe mogłyby osiągnąć duŜo, gdyby nie to, Ŝe zamknięte są

w skorupce własnej niemocy, niemocy przekazania nam tego co czuja, myślą, chcą. To my,

nauczyciele, musimy szukać sposobów, które pozwolą im nawiązać z nami kontakt, pomóc

nauczyć się porozumiewać ze światem. Dzieci z mpdz mogą duŜo, ale we własnym tempie

i na miarę własnych moŜliwości, naszym zadaniem jest pomagać i wspierać je w tej mozolnej

pracy, podsuwać pomysły i udostępniać sposoby. Wymaga to od nauczycieli zaangaŜowania

i wysiłku, który nagradzany jest radością dziecka, które zdobywa kolejne umiejętności.

Pracując z dzieckiem niepełnosprawnym mamy moŜliwość obserwować jak wiele trudu

muszą włoŜyć w zdobycie nowej umiejętności, gdy inni mają ją ot tak, bez Ŝadnego wysiłku.