Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Cele zajęć:
- czytanie ze zrozumieniem tekstów kultury
- wyszukiwanie informacji i poprawne uzupełnianie kart pracy
- interpretowanie głosowe i zainscenizowanie fragmentów dzieła Szekspira/scena 1 i 6 aktu II/
- spójne tworzenie wypowiedzi ustnych na temat obejrzanej scenki teatralnej
- wskazywanie elementów /wyróżników/ dramatu na podstawie obejrzanej scenki teatralnej
- porównanie dzieła Szekspira z tragedią antyczną
- porównanie teatru z czasów Szekspira
z obecnym
- poprawne odmienienie przez przypadki w l.poj. tytułu dzieła
Przebieg zajęć:
Powitanie. Poinformowanie o organizacji pracy na lekcji/podział na grupy, zasady pracy
w zespole/.
Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Zapis tematu.
„Młodzi aktorzy na klasowej scenie…” –
inscenizacja sceny 1 i 6 aktu II
Zadanie dla grup nr 1
Jacy bohaterowie występowali?
Jakie wydarzenia obserwowaliśmy?
Jakie konsekwencje w dalszej części utworu przyniosą ich działania?
Uzupełnij poniższy zapis:
Bohater(ka) czyn skutek
………………… …..……… ……………..
Zadanie dla grup nr 2
Przygotujcie krótką wypowiedź uzasadniającą, że obejrzany fragment działa Szekspira jest utworem dramatycznym.
5. Teatr czasów Szekspira (sprawdzenie zadania domowego – karta pracy „Szekspir i teatr elżbietański, ćw. 2 oraz elementy konstrukcyjne teatru - rycina)
Kto ile zrozumiał i zapamiętał?
Indywidualne uzupełnienie ćw. 4 z karty pracy
Teatr elżbietański powstał za rządów królowej Elżbiety I. Najsłynniejszy znajdował się w Londynie. Tam właśnie W. Szekspir wystawiał swoje najlepsze sztuki. Budynek teatralny najczęściej miał kształt ośmiokątny lub owalny. Na parterze były miejsca dla ubogich, a na galerii dla bogatych. Aktorzy mieli wyszukane i bogate stroje. Role kobiece grali chłopcy. Nie stosowano scenografii, ponieważ stworzenie nastroju oraz scenerii przedstawienia zależało od gry aktorów.
Tragedia antyczna – tragedia szekspirowska
Porównanie
Zadanie dla grup nr 3
Tak było …
Tak jest…
Ściśle określona budowa /prolog, parodos, epejsodiony, stasimony, exodos/
Gr.1
??????????????
Zasada trzech jedności: miejsca, czasu i akcji
Gr. 2
??????????????
Fatum /przeznaczenie, ślepy los/ decyduje o losie bohaterów
Gr. 3
??????????????
Zasada decorum /stosowności/, np. nieukazywanie na scenie scen miłosnych czy śmierci bohaterów/
GR. 4
??????????????
Doniosła rola chóru komentującego przebieg akcji
Gr. 5
??????????????
Tak było …
Tak jest…
Ściśle określona budowa /prolog, parodos, epejsodiony, stasimony, exodos/
Gr.1
5 aktów, a w ich obrębie sceny
Zasada trzech jedności: miejsca, czasu i akcji
Gr. 2
Złamanie zasady
trzech jedności
- różne miejsca akcji /Werona, Mantua/
- akcja toczy się przez 5 dni /niedziela-piątek/
- wielość wątków /miłość kochanków, nienawiść rodów/
Fatum /przeznaczenie, ślepy los/ decyduje
o losie bohaterów
Gr. 3
O losach bohaterów decyduje ich osobowość, ich własne błędy
Zasada decorum /stosowności/, np. nieukazywanie na scenie scen miłosnych czy śmierci bohaterów/
GR. 4
Złamanie zasady decorum
- scena miłosna na balu maskowym
- bójki ...