Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Knurek
Data publikacji
2010-06-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
191

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt można wykorzystać na lekcji wprowadzającej do omawiania "Romea i Julii".
 Pobierz (docx, 370,8 KB)

Podgląd treści

Cele zajęć:

- czytanie ze zrozumieniem tekstów kultury

- wyszukiwanie informacji i poprawne uzupełnianie kart pracy

- interpretowanie głosowe i zainscenizowanie fragmentów dzieła Szekspira/scena 1 i 6 aktu II/

- spójne tworzenie wypowiedzi ustnych na temat obejrzanej scenki teatralnej

- wskazywanie elementów /wyróżników/ dramatu na podstawie obejrzanej scenki teatralnej

- porównanie dzieła Szekspira z tragedią antyczną

- porównanie teatru z czasów Szekspira

z obecnym

- poprawne odmienienie przez przypadki w l.poj. tytułu dzieła

Przebieg zajęć:

Powitanie. Poinformowanie o organizacji pracy na lekcji/podział na grupy, zasady pracy

w zespole/.

Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Zapis tematu.

„Młodzi aktorzy na klasowej scenie…” –

inscenizacja sceny 1 i 6 aktu II

Zadanie dla grup nr 1

Jacy bohaterowie występowali?

Jakie wydarzenia obserwowaliśmy?

Jakie konsekwencje w dalszej części utworu przyniosą ich działania?

Uzupełnij poniższy zapis:

Bohater(ka) czyn skutek

………………… …..……… ……………..

Zadanie dla grup nr 2

Przygotujcie krótką wypowiedź uzasadniającą, że obejrzany fragment działa Szekspira jest utworem dramatycznym.

5. Teatr czasów Szekspira (sprawdzenie zadania domowego – karta pracy „Szekspir i teatr elżbietański, ćw. 2 oraz elementy konstrukcyjne teatru - rycina)

Kto ile zrozumiał i zapamiętał?

Indywidualne uzupełnienie ćw. 4 z karty pracy

Teatr elżbietański powstał za rządów królowej Elżbiety I. Najsłynniejszy znajdował się w Londynie. Tam właśnie W. Szekspir wystawiał swoje najlepsze sztuki. Budynek teatralny najczęściej miał kształt ośmiokątny lub owalny. Na parterze były miejsca dla ubogich, a na galerii dla bogatych. Aktorzy mieli wyszukane i bogate stroje. Role kobiece grali chłopcy. Nie stosowano scenografii, ponieważ stworzenie nastroju oraz scenerii przedstawienia zależało od gry aktorów.

Tragedia antyczna – tragedia szekspirowska

Porównanie

Zadanie dla grup nr 3

Tak było …

Tak jest…

Ściśle określona budowa /prolog, parodos, epejsodiony, stasimony, exodos/

Gr.1

??????????????

Zasada trzech jedności: miejsca, czasu i akcji

Gr. 2

??????????????

Fatum /przeznaczenie, ślepy los/ decyduje o losie bohaterów

Gr. 3

??????????????

Zasada decorum /stosowności/, np. nieukazywanie na scenie scen miłosnych czy śmierci bohaterów/

GR. 4

??????????????

Doniosła rola chóru komentującego przebieg akcji

Gr. 5

??????????????

Tak było …

Tak jest…

Ściśle określona budowa /prolog, parodos, epejsodiony, stasimony, exodos/

Gr.1

5 aktów, a w ich obrębie sceny

Zasada trzech jedności: miejsca, czasu i akcji

Gr. 2

Złamanie zasady

trzech jedności

- różne miejsca akcji /Werona, Mantua/

- akcja toczy się przez 5 dni /niedziela-piątek/

- wielość wątków /miłość kochanków, nienawiść rodów/

Fatum /przeznaczenie, ślepy los/ decyduje

o losie bohaterów

Gr. 3

O losach bohaterów decyduje ich osobowość, ich własne błędy

Zasada decorum /stosowności/, np. nieukazywanie na scenie scen miłosnych czy śmierci bohaterów/

GR. 4

Złamanie zasady decorum

- scena miłosna na balu maskowym

- bójki ...