Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Kl. V
Temat: Odżywianie człowieka – wędrówka pokarmu
Treści programowe
- budowa układu pokarmowego człowieka
- rola układu pokarmowego człowieka
Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń :
- wie na czym polega odżywianie człowieka
- wie jaką rolę pełni układ pokarmowy
- zna nazwy narządów budujących układ pokarmowy
- zna pojęcia : trawienie , enzymy trawienne, wchłanianie , wydalanie
b) Umiejętności
Uczeń :
- wyjaśnia rolę układu pokarmowego – poszczególnych jego elementów w procesie
pobierania ,trawienia i wchłaniania pokarmu .
- wskazuje elementy budowy układu pokarmowego na modelach i na sobie
- opisuje rolę enzymów w procesie trawienia
- wskazuje i wyjaśnia , w których częściach układu pokarmowego trawione są białko ,
cukry i tłuszcze.
- tłumaczy rolę krwi w procesie wchłaniania strawionego pokarmu z jelit i roznoszenie
składników pokarmowych do komórek ciała.
c) Podstawy
Uczeń :
- współpracuje w zespole .
- wykazuje zainteresowanie budowa i funkcjonowaniem własnego organizmu .
Metody :
- pogadanka
- praca z podręcznikiem , kartą pracy.
- obserwacja , gra-zabawa dydaktyczna
Formy pracy :
- indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne
- podręczniki
- zeszyt ćwiczeń
- film „Wędrówka pokarmu” – płyta CD
- model budowy człowieka
- karta pracy
- gra dydaktyczna
Przebieg lekcji :
Faza wprowadzająca
1. Uczniowie odpowiadają na pytanie :
a) Co to jest odżywianie ?
Odżywianie – dostarczanie składników odżywczych do każdej żywej komórki
b) jaki układ w organiźmie człowieka bierze udział w odżywianiu?
2. Podział na grupy , rozdanie kart pracy .
3. Uczniowie korzystając z podręcznika (str 172-173) uzupełniaja zadanie 1 ,2 ,3 z karty pracy
4. Omówienie poprawności wykonania zadań . pokazanie części układu pokarmowego na modelu.
5. a) Na podstawie podręcznika str 172 uczniowie przygotowują w grupach rolę
poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego .
Gr I – jama ustna, przełyk
Gr II - żołądek
Gr III – jelito cienkie
Gr IV - jelito grube , odbytnica.
Gr V - Co to jest i gdzie znajduje się wyrostek robaczkowy ?
b) film
d) omówienie roli poszczególnych odcinków układu pokarmowego .
6. Wspólne uzupełnienie zad 4 z karty pracy
Faza podsumowująca
1. Rozdanie karteczek z napisami – nazwami poszczególnych elementów przewodu pokarmowego
Polecenia
a) oddzielić gruczoły od przewodu pokarmowego
b) narządy przewodu pokarmowego ustawią się w kolejności
c) gruczoły dotkną ręką narządu do którego mają ujście ich enzymy
d) narządy, w których występuje trawienie
e) rozdrabniam pokarm mieszam ze śliną
f) u mnie występuje wchłanianie pokarmu
g) przeze mnie wędrują kęsy pokarmowe
Pozostali uczniowie sprawdzają poprawność wykonywania poleceń
2. Praca domowa
- zadanie 1 , 2 , 3 – z zeszytu ćwiczeń
- Choroby i dolegliwości układu pokarmowego – ich przyczyny
i objawy ( dla chętnych)
3. Ocena aktywności uczniów
KARTA PRACY - ODŻYWIANIE
Zad.1.
a) Uzupełnij schemat
UKŁAD POKARMOWY
[pic]
przewód pokarmowy gruczoły
( kolejne narządy, przez które ( narządy wytwarzające
przechodzi pokarm ) enzymy trawienne )
…………………………. …………………….
…………………………. wątroba ...