Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
iwoniaz, 2011-02-26
czy morszczyn zaliczamu do roślin???
Scenariusz lekcji przyrody w klasie V
Mchy- pierwsze rośliny lądowe
Cel ogólny:
⎫ Poznanie różnorodności mchów
Cele szczegółowe:
Uczeń potrafi:
⎫ Określić miejsce występowania mchów
⎫ Wskazać elementy budowy zewnętrznej mchu płonnika
⎫ Wymienić nazwy kilku pospolitych mchów
⎫ Podać znaczenie mchów w przyrodzie i życiu człowieka
⎫ Odszukać w najbliższym otoczeniu przedstawicieli mchów
Środki dydaktyczne:
Krzyżówka, prezentacja multimedialna, okazy mchów, plansza ,, budowa mchu płonnika”,
zlewka z wodą film video „Rozwój mchu”
Metody i formy pracy:
praca z komputerem, pogadanka, obserwacja, oglądanie filmu, praca z zeszytem ucznia
Przebieg lekcji:
1. Czynności organizacyjne
2. Sprawdzenie stopnia opanowania materiału z ostatnich lekcji.
Rozdanie uczniom krzyżówek - indywidualna praca uczniów, sprawdzenie
poprawności rozwiązania
| | | | | | | | |
| | | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | | | | |
| | | | | |
1.
3.
5.
7.
1. Są to organizmy, które składają się z glonów i grzybów
2. Tak nazywa się ciało organizmów, które jest niezróżnicowane na organy
3. Do tej grupy roślin zaliczamy morszczyn
4. Barwnik występujący u roślin to……
5. Rośliny pod względem odżywiania należą do organizmów
6. Współżycie organizmów oparte na obustronnych korzyściach to……..
7. Środowisko życia glonów
3. Wprowadzenie i zapisanie tematu lekcji, zapoznanie z celami lekcji.
4. Rozwinięcie
➢ Obserwacja okazów mchów umieszczonych na stolikach.
➢ Obejrzenie fragmentu filmu video „Rozwój mchu” dotyczącego miejsc występowania mchów, omówienie miejsca ich występowania.
¬ Wykonanie ćwiczenia 2 str.84 z zeszytu ucznia
¬ Doświadczenie:
Kępkę mchu umieść w pojemniku z wodą na pół godziny.
➢ Budowa mchu płonnika – omówienie i analiza planszy
Wykonanie ćwiczenia 1 str.84 z zeszytu ucznia.
¬ Przedstawiciele mchów
Uczniowie wykonują ćwiczenie 3 str. 85 z zeszytu ucznia polegające na wykreśleniu nazw 4 pospolitych mchów w wężu
Otrzymują nazwy mchów:
widłoząb, płonnik, torfowiec, merzyk
➢ Prezentacja multimedialna dotycząca przedstawicieli mchów i miejsca ich występowania.
¬ Znaczenie mchów
1. Nawiązanie do doświadczenia
Wyjmujemy mech i wyciskamy go jak gąbkę do innego naczynia. Zwracamy uwagę na to ile wody potrafi zgromadzić mech. Jakie może mieć to znaczenie?
-zapobiegają powodziom
- są roślinami pionierskimi
- tworzą torfowiska ( najpiękniejsze, objęte ochroną znajdują się w Poleskim
i Biebrzańskim PN)
5. Podsumowanie tematu
6. Ocena pracy uczniów
7. Praca domowa
Do czego wykorzystywany jest torf?
Dla chętnych: Poszukaj informacji na temat polskiego botanika, profesora Stanisława Tołpy ale takich, które związane są z dzisiejszym tematem