Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
JESIENNA PYCHOTKA - ZABAWA W WYKONANIE SURÓWKI
Cele:
- rozróżnianie i nazywanie warzyw,
- wzbogacenie słownictwa czynnego o nowe wyrazy: grządka, nazwy warzyw, na przykład cukinia, brokuł, nazwy czynności, na przykład porządkowanie, segregowanie,
- umiejętność swobodnego wypowiadania się na podany temat,
- ćwiczenie umiejętności mówienia prostymi zdaniami,
- umiejętność pracy w grupie.
Metody pracy: gra dydaktyczna, elementy dramy.
Formy pracy: grupowa.
Środki dydaktyczne: znaczki z obrazkami warzyw, chusta do zabaw integracyjnych, pacynki przedstawiające warzywa, salaterka do warzyw.
Zabawa stanowi podsumowanie bloku tematycznego pt. : „Jesienne zbiory z sadu i ogrodu”.
Przebieg zajęć
Zebranie grupy w kręgu przy muzyce – fragment utworu Vivaldiego ” Jesień”.
Wprowadzenie do tematu zajęć: przypomnienie wiadomości o warzywach z poprzednich zajęć z utrwaleniem trudnych słów i zwrotów.
Jesienią obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie- żółknące liście, trawy, poranne chłody. Na tablicy umieszczone są ilustracje sadów i ogrodów, pełne dojrzałych darów jesieni. Dzieci przypominają nazwy poznanych w ciągu ostatnich dni warzyw. Nauczycielka razem z nimi powtarza bardzo trudne słowa np. grządka, kalarepka.
Do sali wchodzi gość ubrany w jesienne kolory i ozdobiony darami jesieni ( jarzębinowe koral e, wianek z jesiennych liści i kasztanowe bransolety). Ma kosz . Dzieci odgadują kim jest przybysz. Oświadcza dzieciom, że wiatr wywiał jej z kosza warzywa i prosi je o pomoc w ich odnalezieniu. Zaczyna się wspólna zabawa.
Pani Jesień daje każdemu dziecku znaczek z narysowanym warzywem. Dzieci zamieniają się w warzywa zgodnie z posiadanym znaczkiem. W ogrodzie jest bałagan, gdyż wymieszane są wszystkie warzywa. Nauczycielka wyznacza więc grządki z warzywami za pomocą oznakowanych stojaków. Dźwiękiem dzwonka zachęca dzieci do ustawienia się na odpowiednich grządkach. Pani Jesień podziwia równe rzędy warzyw. Wiatr znowu nabałaganił. Dzieci powtórnie porządkują ogród.
Zabawa w wykonanie surówki. Przygotowujemy miskę na surówkę ( duża okrągła chusta z uchwytami), do której będą wchodzić nasze „warzywa”. Lecz warzywa przed spożyciem trzeba umyć i obrać ze skóry. Dzieci naśladują mycie warzyw wspólnie z gościem. Nauczycielka „wrzuca” do salaterki „marchew” i „jabłko”. Dzieci w misce biegają. Osoby które trzymają chustę poruszają nią w górę i w dół. Na sygnał nauczycielki poszczególne „warzywa” po kolei wchodzą do chusty – salaterki.
Surówki już gotowe. Pewnie wam smakują ( dzieci oblizują się) szkoda, że skończyło się to pyszne danie. Dziękuję za wspólną zabawę.