Dodaj publikację
Autor
Anna Rymarkiewicz
Data publikacji
2010-06-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
86

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

PROGRAM „KULTURALNE ABECADŁO”. Opracowanie: Anna Rymarkiewicz.
 Pobierz (docx, 44,9 KB)

Podgląd treści

„Kulturą jest to, co czyni człowieka bardziej człowiekiem”

Jan Paweł II

PROGRAM „KULTURALNE ABECADŁO”

OPRACOWANIE: Anna Rymarkiewicz

REALIZACJA: rok szkolny 2009/2010

OBSZAR WDROŻENIA: II etap edukacyjny – klasy VI

TERMIN REALIZACJI: prezentacja efektów pracy jeden raz w tygodniu

WSTĘP

Zgodnie z definicją kultura to całokształt duchowego i materialnego dorobku ludzkości – to wszystko, czego ludzie nauczyli się w ciągu wieków poprzez procesy naśladownictwa, wychowania i nauki. Każde pokolenie ma swój udział w jej kreowaniu i wzbogacaniu. Warto zauważyć, iż w drugiej połowie XX wieku nastąpiła wyraźna zmiana modelu kultury: dominująca kultura werbalna oparta na przekazie słownym została zastąpiona kulturą ikoniczną, czyli opartą na przekazie obrazkowym. To głównie dzięki telewizji zyskała ona miano kultury audiowizualnej. Z czasem środki masowego przekazu, dysponujące jednocześnie obrazem i dźwiękiem, uzyskały przemożny wpływ na społeczeństwo. Jednak, co niepokojące, coraz powszechniejsza kultura popularna, zwana pop-kulturą, zaczęła wyzwalać się z kanonów, mieszać wzniosłość z grubiaństwem i piękno z brzydotą, robić wszystko, żeby unicestwić świat kultury wielkiej.

Kształcenie kulturalne ma zatem ogromne znaczenie dla współczesnych społeczeństw. Kultura symboliczna jest przecież olbrzymim obszarem duchowego dorobku ludzkości, który stawia fundamentalne pytania, rozważa dylematy moralne, wskazuje wzorce osobowe i antywzorce, zmusza odbiorcę do zastanowienia się nad sobą i światem. Kultura jest też formą terapii dla ludzi zmęczonych, zabieganych, regeneruje ich psychikę. Nauczenie korzystania z wartościowych form rozrywki to jedno z ważnych zadań wychowania szkolnego.

O ile program nauczania nastawiony jest na ogólną znajomość teatru, filmu, radia, telewizji, muzyki i malarstwa, o tyle poniższy program kładzie nacisk na prezentacje osób związanych z poszczególnymi dziedzinami sztuki. Zdarza się, że młody człowiek jest zorientowany w terminologii, natomiast zupełnie nie kojarzy cenionych i uznanych, często w Europie i na świecie, nazwisk twórców kultury. Taki stan rzeczy wynika chyba z niezwykle szybkiego tempa życia młodego pokolenia. Mało kto ma czas na czytanie napisów końcowych w filmie, a chodzenie do teatru czy na wernisaże do galerii nie jest trendy. Niepokojące są też wyniki sondaży, które podają, że tylko 6% badanej młodzieży z małych miast i wsi deklaruje uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych, a jedynie 2% słucha muzyki poważnej.

Ideą programu skierowanego dla uczniów klas szóstych jest rozwijanie zainteresowań kulturalnych, stworzenie warunków do publicznych wystąpień oraz posługiwanie się technologią komputerową i informacyjną. Ważnym aspektem jest również kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego. Program powstał po zdiagnozowaniu środowiska uczniowskiego, a jego treści są zgodne z ogólnymi celami określonymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i zadaniami ujętymi w „Planie ...