Dodaj publikację
Autor
Anna Rymarkiewicz
Data publikacji
2010-06-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
149

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Czy babcia z wiersza T. Różewicza żyje wśród kochających ją ludzi? Opracowanie: Anna Rymarkiewicz.
 Pobierz (doc, 39,5 KB)

Podgląd treści


KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KL. VI

Temat: Czy babcia z wiersza T. Różewicza żyje wśród kochających ją ludzi?

Cel główny:
Uświadomienie potrzeby okazywania szacunku i akceptacji osobom starszym, chorym i samotnym.

Cel pośredni:
Kształtowanie więzi rodzinnych będących podstawą zachowań prospołecznych.

Standardy osiągnięć:
Uczeń potrafi dostrzegać problemy innych ludzi, jest wrażliwy i zdolny do empatii. Zna normy życia społecznego.

Standardy wymagań:

Uczeń umie

określić koligacje rodzinne

• wyjaśnić ogólny sens wiersza,
• nazwać uczucia bohaterki utworu,
• dostrzec przesłanie zawarte w utworze,
• stworzyć metaplan,
• wejść w rolę babci – pantomima.

Metody pracy: słowne, praca z tekstem, pogadanka, metaplan, pantomima.

Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.

Środki dydaktyczne: wiersz T. Różewicza „Koncert życzeń”, plakat – sylwetka
babci, karteczki samoprzylepne, magnesy, instrukcja pracy metodą metaplanu ( załącznik nr 1 ), schemat metaplanu.

Ścieżka edukacyjna: Wychowanie do życia w społeczeństwie
moduł: Wychowanie patriotyczne i obywatelskie
treści: jednostka i grupa; życie w grupie (więzi, wartości, konflikty); wartości i normy życia społecznego
moduł: Wychowanie do życia w rodzinie
treści: wzajemny szacunek, udzielanie sobie pomocy

Edukacja prozdrowotna

treści: problemy i potrzeby osób starszych; podstawowe zasady i reguły obowiązujące w relacjach międzyludzkich

Etapy lekcji

Wstępny

▪ nawiązanie do tematyki lekcji poprzednich
▪ uświadomienie celu zajęć
▪ przeczytanie tekstu życzeń z okazji 101 urodzin babci[1]
▪ rozmowa na temat powiązań rodzinnych
▪ określenie nazw uczuć, którymi darzy adresatkę życzeń rodzina
▪ zapisanie tematu lekcji

Główny

▪ głośne czytanie wiersza
▪ rozpoznanie podmiotu lirycznego
▪ opowiadanie o zachowaniu babci – cytowanie odpowiednich fragmentów utworu
(stara się być cicha, niezauważalna; nie chce przeszkadzać; jest bardzo miła, uprzedzająco serdeczna; nawet, gdy nikogo nie ma w domu, nie jest swobodna)

▪ określenie stosunku domowników do bohaterki – analiza 3 i 4 strofy
(wszyscy bliscy są przeciw babci, która nie zrobiła nic złego; odczuwa się wrogość, brak szacunku; traktują babcię jak użyteczny przedmiot)

▪ nazwanie uczuć staruszki
(lęk, strach, przerażenie; czuje się upokorzona, niepotrzebna, samotna, bezbronna, zaszczuta, jak mebel)

▪ odniesienie się do emocji wynotowanych na wstępie lekcji – kontrast
(wylewne, serdeczne życzenia kontrastują z rzeczywistym traktowaniem babci; stają się życzeniami na pokaz)

▪ wyjaśnienie sensu podtytułu
(sprzeniewierzenie się nakazom etyki chrześcijańskiej)

▪ odczytanie ukrytej intencji poety
(zmuszenie odbiorcy do refleksji na temat własnego stosunku do osób starszych)
Podmiotem lirycznym w wierszu T. Różewicza „Koncert życzeń” jest staruszka. Opowiada ona o swoim ciężkim, pozbawionym radości życiu – życiu wśród najbliższych. Babunia boi się własnych dzieci i wnuków. Dzieje się tak, gdyż rodzina źle ją traktuje, daje do zrozumienia, że ta przeszkadza i jest nieużyteczna. A przecież jedno z przykazań Dekalogu brzmi: „Czcij ojca swego i matkę swoją”...

▪ zapoznanie z ...