Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KL. VI
Temat: Czy babcia z wiersza T. Różewicza żyje wśród kochających ją ludzi?
Cel główny:
Uświadomienie potrzeby okazywania szacunku i akceptacji osobom starszym, chorym i samotnym.
Cel pośredni:
Kształtowanie więzi rodzinnych będących podstawą zachowań prospołecznych.
Standardy osiągnięć:
Uczeń potrafi dostrzegać problemy innych ludzi, jest wrażliwy i zdolny do empatii. Zna normy życia społecznego.
Standardy wymagań:
Uczeń umie
określić koligacje rodzinne
• wyjaśnić ogólny sens wiersza,
• nazwać uczucia bohaterki utworu,
• dostrzec przesłanie zawarte w utworze,
• stworzyć metaplan,
• wejść w rolę babci – pantomima.
Metody pracy: słowne, praca z tekstem, pogadanka, metaplan, pantomima.
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: wiersz T. Różewicza „Koncert życzeń”, plakat – sylwetka
babci, karteczki samoprzylepne, magnesy, instrukcja pracy metodą metaplanu ( załącznik nr 1 ), schemat metaplanu.
Ścieżka edukacyjna: Wychowanie do życia w społeczeństwie
moduł: Wychowanie patriotyczne i obywatelskie
treści: jednostka i grupa; życie w grupie (więzi, wartości, konflikty); wartości i normy życia społecznego
moduł: Wychowanie do życia w rodzinie
treści: wzajemny szacunek, udzielanie sobie pomocy
Edukacja prozdrowotna
treści: problemy i potrzeby osób starszych; podstawowe zasady i reguły obowiązujące w relacjach międzyludzkich
Etapy lekcji
Wstępny
▪ nawiązanie do tematyki lekcji poprzednich
▪ uświadomienie celu zajęć
▪ przeczytanie tekstu życzeń z okazji 101 urodzin babci[1]
▪ rozmowa na temat powiązań rodzinnych
▪ określenie nazw uczuć, którymi darzy adresatkę życzeń rodzina
▪ zapisanie tematu lekcji
Główny
▪ głośne czytanie wiersza
▪ rozpoznanie podmiotu lirycznego
▪ opowiadanie o zachowaniu babci – cytowanie odpowiednich fragmentów utworu
(stara się być cicha, niezauważalna; nie chce przeszkadzać; jest bardzo miła, uprzedzająco serdeczna; nawet, gdy nikogo nie ma w domu, nie jest swobodna)
▪ określenie stosunku domowników do bohaterki – analiza 3 i 4 strofy
(wszyscy bliscy są przeciw babci, która nie zrobiła nic złego; odczuwa się wrogość, brak szacunku; traktują babcię jak użyteczny przedmiot)
▪ nazwanie uczuć staruszki
(lęk, strach, przerażenie; czuje się upokorzona, niepotrzebna, samotna, bezbronna, zaszczuta, jak mebel)
▪ odniesienie się do emocji wynotowanych na wstępie lekcji – kontrast
(wylewne, serdeczne życzenia kontrastują z rzeczywistym traktowaniem babci; stają się życzeniami na pokaz)
▪ wyjaśnienie sensu podtytułu
(sprzeniewierzenie się nakazom etyki chrześcijańskiej)
▪ odczytanie ukrytej intencji poety
(zmuszenie odbiorcy do refleksji na temat własnego stosunku do osób starszych)
Podmiotem lirycznym w wierszu T. Różewicza „Koncert życzeń” jest staruszka. Opowiada ona o swoim ciężkim, pozbawionym radości życiu – życiu wśród najbliższych. Babunia boi się własnych dzieci i wnuków. Dzieje się tak, gdyż rodzina źle ją traktuje, daje do zrozumienia, że ta przeszkadza i jest nieużyteczna. A przecież jedno z przykazań Dekalogu brzmi: „Czcij ojca swego i matkę swoją”...
▪ zapoznanie z ...