Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE VI
Temat: Boże Narodzenie tuż, tuż.
Cele operacyjne – uczeń powinien:
rozwiązać krzyżówkę,
sprawnie korzystać z różnych słowników i zbiorów przysłów,
- zredagować przepis na wigilijną potrawę,
- stworzyć ranking tradycyjnych mazowieckich potraw wigilijnych,
- współpracować w grupie,
- prezentować efekty pracy,
- wysłuchać ze skupieniem wiersza i kolędy.
Metody: ćwiczeniowe, praca z tekstem, ranking diamentowy, przekład
intersemiotyczny.
Formy pracy: praca w grupach, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: „Słownik ortograficzny”, „Słownik wyrazów obcych”, „Słownik synonimów”, „Słownik języka polskiego”, „Słownik poprawnej polszczyzny”, zbiór polskich przysłów, wigilijne dania: czerwony barszczyk, zupa grzybowa, uszka, pierogi z kapustą i grzybami, sałatka śledziowa, rolmopsy; karteczki samoprzylepne, markery, kartki ksero, schemat krzyżówki, płyta CD z nagraniem „Jest taki wieczór”.
Tok lekcji:
Faza wstępna
Przydział do grup – losowanie
Rozwiązanie krzyżówki ( załącznik nr 1 ), której hasło brzmi: ŚWIĘTA
Zapisanie tematu zajęć.
Faza realizacji
Praca w poszczególnych grupach (15 min)– zadania (załącznik nr 2)
Na stoliku leżą różnorodne słowniki. Dzieci zapoznają się z przydzielonymi zadaniami. Dokonują przydziału zadań pomiędzy sobą. Korzystają z właściwych źródeł. Wykonują ćwiczenia słownikowe. Redagują przepis kulinarny i na karteczkach samoprzylepnych zapisują ulubione wigilijne dania.
Prezentacja wyników pracy poszczególnych grup.
Stworzenie rankingu diamentowego - tradycyjne mazowieckie potrawy wigilijne.
Faza końcowa
Wysłuchanie wiersza Ernesta Bryla „Ktoś pukał” i kolędy „Jest taki wieczór”.
Omówienie pracy domowej:
Wymień bożonarodzeniowe tradycje i zwyczaje, które są kultywowane w twojej rodzinie.
Ocena aktywności uczniów.
Złożenie świątecznych życzeń.
Opracowała: Anna Rymarkiewicz
nauczycielka języka polskiego
w Szkole Podstawowej im. A. Małkowskiego Szczawinie Kościelnym
ZAŁĄCZNIK 1.
HASŁA:
1. …………………. Mikołaj.
2. Inaczej przedświąteczna kolacja.
3. Pierwsza ……………………………
4. Trzej ………………………. .
5. Dzielimy się nim.
6. Króluje na wigilijnym stole.
ZAŁĄCZNIK 2.
GRUPA I
Instrukcja
Dokładnie zapoznajcie się z instrukcją.
Wybierzcie sekretarza, sprawozdawcę, strażnika czasu i posłańca.
Macie wykonać trzy zadania, dlatego podzielcie się pracą.
Pracujcie w zgodzie – pamiętajcie, że każdy pomysł jest dobry.
Na wykonanie zadań macie 12 min.
W razie wątpliwości posłaniec może konsultować się z nauczycielem.
ZADANIE
1. Na stoliku leżą różne słowniki. Wasza grupa ma wyjaśnić znaczenia słowa choinka (znaczenie 2.). Skorzystajcie z odpowiedniego źródła.
2. Przed wami znajduje się wigilijna potrawa. Korzystając z pomocy eksperta – mamusi, sporządźcie przepis na to danie. Pamiętajcie o formach czasowników.
3. Na waszym stoliku są żółte karteczki. Niech każdy zapisze na nich nazwę swojej ulubione wigilijne potrawy.
Powodzenia!
GRUPA II
Instrukcja
Dokładnie zapoznajcie się z instrukcją.
Wybierzcie sekretarza, sprawozdawcę, strażnika czasu i posłańca.
Macie wykonać trzy zadania, dlatego podzielcie się pracą.
Pracujcie w zgodzie – pamiętajcie, że każdy pomysł jest dobry.
Na wykonanie ...