Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE V
Temat: Odkrywamy historię zatopionego miasta.
Mickiewicz „Świteź”.
Cele operacyjne – uczeń umie:
wykonać mapę mentalną związaną z postacią Adama Mickiewicza,
uważnie słuchać,
przyswoić tekst poprzez przeżycie, doświadczenie i zabawę,
rozumieć treść ballady i wypowiadać się na jej temat,
określić elementy realistyczne i fantastyczne,
ustalić kolejność wydarzeń w utworze
Metody: mapa mentalna, pokaz, przekład intersemiotyczny, drama,
praca z tekstem, ćwiczenia słownikowe.
Formy pracy: indywidualna, w grupach, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: arkusz papieru i flamastry do wykonania mapy mentalnej, ballada A. Mickiewicza „Świteź”, powieść A. Mickiewicza „Pan Tadeusz”, magnetofon, nagranie utworu P. Czajkowskiego „Koncert fortepianowy
b – mol”, „Słownik wyrazów obcych”, album – „Sławni pisarze i poeci polscy”.
Tok lekcji:
1. Sprawdzenie pracy domowej – odczytanie wypracowań (osoby chętne).
2. Wprowadzenie do tematu:
wykonanie mapy mentalnej związanej z postacią Adama Mickiewicza;
ADAM MICKIEWICZ
poeta Wilno „Pani Twardowska” literatura Francja
ballada Nowogródek XVIII – XIX wiek „Pan Tadeusz”
„Przyjaciele” Polska pod zaborami bajka 1798 - 1855
odnalezienie podobizny Adama Mickiewicza wśród portretów sławnych pisarzy i poetów polskich (wykorzystanie albumu i powieści);
nawiązanie do twórczości Mickiewicza;
przypomnienie cech ballady;
odniesienie się do poznanych wcześniej utworów - traktujących o zatopionych miastach.
3. Zapisanie tematu lekcji.
4. Zapoznanie z balladą „Świteź”.
podział uczniów na dwie grupy;
przydział ról ( I grupa – dzieci należące do niej chwytają się za ręce i „tworzą” jezioro, II grupa – uczniowie wchodzący w jej skład stają wokół jeziora i odtwarzają nadbrzeżne rośliny, jedna dziewczynka wciela się w rusałkę );
zwrócenie uwagi na archaiczny język utworu;
Nauczyciel czyta utwór, uczniowie słuchając próbują wczuć się w przydzielone role ( gesty, mimika, odgłosy ). Pracy towarzyszy muzyka.
5. Rozmowa na temat utworu.
Gdzie i kiedy rozgrywają się wydarzenia przedstawione w balladzie?
Czas akcji, czyli zdarzeń prezentowanych tylko przez narratora, to koniec
XVIII w. lub początek XIX.
Czas fabularny, poszerzony o opowieść rusałki – sięga wieku XIII, okresu panowania Mendoga, wielkiego księcia litewskiego.
Miejscem akcji jest jezioro Świteź, znajdujące się w pobliżu miasteczka Cyran i majątku Płużyny, czyli okolic Nowogródka – rodzinnych stron Adama Mickiewicza.
Czy bohaterowie występujący w utworze są jednolici?
Nie, w balladzie możemy wyróżnić dwie grupy bohaterów:
postacie realne: narrator, pan na Płużynach, ksiądz, lud (gmin);
postacie fantastyczne: rusałka, córka Tuhana.
Jaki nastrój wprowadza tekst?
Opowieść stwarza nastrój tajemniczości, grozy i zaciekawienia.
6. Kolejność wydarzeń w utworze.
(wspólne redagowanie planu wydarzeń)
Tajemnicze jezioro.
Powstawanie legend.
Chęć zbadania głębin. wiek XVIII
Przygotowania do połowów,
Nieoczekiwane wyłowienie rusałki.
Opowieść dziewczyny.
oblężenie Nowogródka przez wojska carskie,
prośba Mendoga o pomoc,
przygotowania wojenne,
obawy ...