Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
juzak2, 2010-10-27
Publikacja przyzwoita, zazdroszczę tylko tak małej liczby uczniów do przebadania!
Sprawność fizyczna dzieci w wieku szkolnym badanych za pomocą Testu Chromińskiego.
Wstęp
W naszym systemie oświatowym podstawowe zadania kształcenia
i wychowania oraz rozwoju dzieci i młodzieży spoczywają na szkole, ponieważ przypadają na najlepsze lata intensywnego rośnięcia i dojrzewania fizycznego, umysłowego, społecznego, emocjonalnego oraz sprzyjające kształtowaniu sprawności fizycznej. Do szkoły trafia dziecko siedmioletnie a często, również sześcioletnie (oddział przedszkolny), które z okresu pełnej swobody w zabawach ruchowych
i spontanicznej aktywności zmuszone jest z dnia na dzień do ograniczeń ruchowych
i obowiązku nauki w systemie klasowo-lekcyjnym. Jest to często poważnym stresem
w życiu dziecka, ale nie ogranicza rozwoju biologicznego, który jest nadal intensywny.
Okres ten, trwający do momentu rozpoczęcia pokwitaniowego skoku wzrostu ciała przypadającego przeważnie na 10-11 rok życia u dziewcząt i na 12-13 rok życia u chłopców nazywany przez większość autorów etapem dziecka doskonałego, charakteryzuje niezwykła łatwość uczenia się ruchów, nawet o bardzo skomplikowanej strukturze. Wszystkie te cechy i umiejętności powodują, że dziecko
w tym okresie predysponowane jest do podejmowania aktywności sportowej a nawet treningu specjalistycznego w niektórych dyscyplinach np: gimnastyka, jazda figurowa na lodzie czy pływanie.1
Biorąc pod uwagę prawidłowości rozwoju dziecka w tym okresie, szkoła we współpracy z rodzicami powinna uczynić jak najwięcej, aby tak wspaniały okres
w życiu dziecka nie został bezpowrotnie zaprzepaszczony.
1 Na podst.: J. Szopa, E. Mleczko, S. Żak: Podstawy antropomotoryki PWN, Warszawa-Kraków 2000
1. Podstawowe pojęcia
Ontogeneza biol. rozwój osobniczy, przemiany anatomiczne i fizjologiczne od chwili powstania nowego osobnika w procesie rozmnażania aż do jego śmierci;
u organizmów rozmnażających się płciowo początek ontogenezy wyznacza połączenie się komórek płciowych i obejmuje rozwój zarodkowy i pozarodkowy do rozpoczęcia rozrodu, okres dojrzałości i starzenia się.2
Rozwój fizyczny to „przemiany, które doprowadzają do ukształtowania
z prostej konstrukcji komórkowej tak złożonego, tak precyzyjnego i doskonałego
tworu, jakim jest organizm dorosłego człowieka. To zjawisko przemian polega na
rośnięciu, zróżnicowaniu się komórek i tkanek, doskonaleniu struktury i funkcji poszczególnych narządów i zdobywaniu w ten sposób coraz większej samodzielności osobistej oraz dojrzałości”.3
„Rozwój fizyczny człowieka to całokształt biologicznych procesów, które prowadzą do przekształcenia zarodka w organizm złożony pod względem struktury
i funkcji, przystosowany do samodzielnego istnienia i zdolny do przedłużenia gatunku. Wyraża się on w przemianach wszystkich narządów i układów, które podlegają rozrostowi i dojrzewaniu”.4
Normy rozwojowe, antropol. wartości określonych cech organizmu człowieka uznawane za prawidłowe w danej populacji dla osobnika określonej płci i wieku; stosowane najczęściej w: antropologii, medycynie, psychologii, pedagogice
i w wychowaniu fizycznym. 2
Sprawność ...