Dodaj publikację
Autor
Marzena Janusz
Data publikacji
2010-06-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
344

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Ćwiczenia artykulacyjne (gimnastyka buzi i języka) oraz oddechowe w formie opowiadań oraz  zabaw dla dzieci w wieku przedszkolnym, wprowadzanych w całej grupie.
 Pobierz (doc, 81,5 KB)

Komentarze

ewcia23123, 2011-10-01

super zbiór ćwiczeń

bakos, 2012-09-28

super

Podgląd treści


OPOWIADANIA ARTYKULACYJNE, ĆWICZENIA I ZABAWY
ODDECHOWE (gimnastyka buzi i języka)
DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

Opowiadania artykulacyjne do wykorzystania w pracy z cała grupą przedszkolną

• Gimnastyka narządów mowy
„Ptaszek sprząta swoje mieszkanie”
Prowadzący prosi dzieci aby posłuchały opowiadania i w trakcie powtarzały wykonywane przez niego ćwiczenia, patrząc na jego usta.
Można również rozdać małe lusterka dzieciom. W trakcie opowiadania dzieci słuchają i powtarzając wykonywane przez prowadzącego ćwiczenia, patrzą w lusterka.
Ptaszek rozejrzał się po swojej dziupli (dzieci przesuwają językiem po podniebieniu górnym, wewnętrznych ścianach policzków, podniebieniu dolnym).Zauważył duży bałagan. Postanowił zrobić porządek. Zaczął od odkurzania sufitu dziupli. (przesuwają czubkiem języka od przodu do tyłu jamy ustnej po podniebieniu górnym), zdjął firanki (liczą czubkiem języka górne zęby) i włożył je do pralki (motorek wargami).Po chwili pralka zaczęła płukanie firan (dzieci przepychają powietrze wewnątrz jamy ustnej). Ptaszek odkurzył też ściany (przesuwają czubkiem języka po wewnętrznej ścianie policzków) oraz podłogę (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu dolnym w okolicach łuku zębowego). Rozwiesił firany (ponownie liczą czubkiem języka górne zęby).Ptaszek był zadowolony z wykonanej pracy i szeroko się uśmiechnął (rozciągają szeroko usta).Dumny wyjrzał z dziupli i rozejrzał się wokoło (poruszają językiem ruchem okrężnym na zewnątrz jamy ustnej). Spojrzał w górę (dzieci sięgają czubkiem języka w kierunku nosa), spojrzał w dół (sięgają czubkiem języka w kierunku brody).Rozejrzał się też w prawo (przesuwają czubkiem języka do prawego kącika ust) i w lewo (przesuwają czubkiem języka do lewego kącika ust).Wszędzie był porządek i słychać było śpiewające ptaki (gwiżdżąc, naśladują głosy ptaków).

• Gimnastyka narządów mowy
„Poszukiwanie wiosny”
Prowadzący opowiada dzieciom o języku, który wybrał się na poszukiwanie wiosny. Polecam, aby we wskazanym momencie wykonywały określone czynności.
Zbliża się wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (dzieci naśladują głosy ptaków).Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Jechał na koniu (klaskają uderzając szerokim językiem o podniebienie) Na łące zobaczył bociany (wymawiają kle kle). Zatrzymał się na leśnej polanie ( uczestnicy wymawiają prrrr). Zsiadł z konia, rozejrzał się wokoło (oblizują wargi ruchem okrężnym). Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (wykonują krótki wdech nosem, chwilę zatrzymują powietrze (bezdech) i długo wydychają ustami). Było ciepło i przyjemnie (uśmiechają się rozchylają wargi). Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty zawilce sasanki. Pachniało wiosną (dzieci oddychają głęboko, wdychając powietrze nosem, wydychając ustami). Języczek pochylił się i powąchał kwiaty ( wdychają powietrze nosem) kichnął (kichają wymawiając psik). W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla zaspanego jeża (ziewają: przeciskają język między złączonymi ...