Dodaj publikację
Autor
Marzena Janusz
Data publikacji
2010-06-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
104

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt zajęć otwartych w grupie integracyjnej przedszkolnej - 4 latki, powitanie wiosny metodą porannego kręgu(oddziaływanie polisensoryczne).
 Pobierz (doc, 74,5 KB)

Podgląd treści


KONSPEKT ZAJĘĆ OTWARTYCH
DLA RODZICÓW
POWITANIE WIOSNY
METODĄ PORANNEGO KRĘGU

Oddział: II integracyjny 4 latki
Data:26.III.2010
Temat: Witamy Wiosnę
Temat dnia: Wiosenne barwy, smaki, dźwięki i zapachy.
Prowadzące: mgr Marzena Janusz
mgr Agnieszka Gwiżdż

Elementy metody ‘porannego kręgu’ wykorzystanie polisensoryki w poznawaniu otaczającej rzeczywistości

➢ Pora roku: wiosna
➢ Żywioł: ziemia,
➢ Kolor: zielony
➢ Smak: cytryny
➢ Zapach: cytrynowy
➢ Dźwięk: bębenek

Cel ogólny:
- powitanie nadchodzącej pory roku – wiosny
- poznanie pory roku wiosny i jej charakterystycznych cech
poprzez rozwijanie u dzieci funkcji spostrzeżeniowych : wzroku, słuchu, węchu, dotyku, oraz wrażeń smakowych
- nawiązanie kontaktu z środowiskiem rodzinnym dziecka

Cele operacyjne:
- dziecko potrafi określić charakterystyczne cechy pory roku: wiosny
- kształtuje umiejętność odbioru bodźców potrafi określić – kolor: zielony, smak: cytrynowy kwaśno - słodki, zapach: cytrynowy, wrażenie dotykowe: mokra, śliska, zimna, krucha, sucha, dźwięk instrumentu: bębenek
- wykonuje ćwiczenia oddechowe – wąchanie i dmuchanie kwiatków
- wykonuje ćwiczenia narządów artykulacyjnych: oblizywanie językiem warg (zlizywanie resztek cytryny i cukru)
- słucha odgłosów zjawisk przyrodniczych: szum wiatru, śpiew ptaków, klekot bociana, rechot żab
- rozwija poczucie rytmu
- naśladuje ruchem zjawiska przyrodnicze związane z pogodą: szum wiatru, grzmot, błyskawice, tęcze
- kształtuje sprawność i wrażliwość słuchową
- współdziała i integruje się w zabawie

Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
Arek: cechy autyzmu 4 lata (mowa na etapie wyrazu oraz wyrażeń dwuwyrazowych)
Wojtek: autyzm, 4lata (początki mowy)
Adam: mikrocefalia 5 lat
Dawid: Zespół Downa, upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym, 6 lat (oligofazja-artykulacja niewyraźna)
Mikołaj: autyzm 5 lat (początki mowy)

Arek, Wojtek, Adam, Dawid, Mikołaj poznają porę roku poprzez wielostronne oddziaływanie na poszczególne zmysły: węch, smak, dotyk, słuch, wzrok
Arek, Dawid, Adam – nazywa kolor zielony ; zapach – cytrynowy ; smak – kwaśny, słodki, instrumenty: bębenek, określa w miarę możliwości wrażenia dotykowe: twarda, śliska, zimna, szorstka, ciepły (płomień świeczki), oraz odgaduje zagadki słuchowe (odgłosy bociana, żaby, szumu wiatru, śpiewu ptaków)
Adam,Wojtek - poznaje nowe określenia, słowa, naśladuje ruchem gestem czynności pokazywane przez nauczyciela oraz pozostałe dzieci, wykonuje ćwiczenia oddechowe

Formy pracy:
zbiorowe, indywidualne
Metody pracy:

- metoda wielozmysłowej stymulacji obejmującej dotyk, wzrok, słuch, węch i
smak
- metoda słowna – czytanie wiersza
- metoda oglądowa (oparta na obserwacji)
- praktycznego działania (poznawanie poprzez dotykanie, smakowanie, słuchanie, wąchanie, zgadywanie)
- elementy pedagogiki zabawy - zabawa muzyczno – ruchowa : „Deszczyk”

Środki dydaktyczne:
- olejek cytrynowy
- świeczka zapachowa
- pojemnik z ziemią
- nasionka
- konewka z wodą
- przedszkolne sadzonki
- instrumenty: bębenek
- plasterki cytryny w cukrze
- papierowa trawa do dmuchania
- plakietki z kwiatkami
- odtwarzacz CD
- płyta CD i kaseta magnetofonowa z nagraniami muzycznymi: „Jestem sobie ogrodniczka”
muzyka relaksacyjna „Wiosna”, fragment Wiosny Antonio Vivaldiego „Cztery pory roku”
- rekwizyty do wiersza
- treść ...