Dodaj publikację
Autor
Jolanta Ja
Data publikacji
2010-06-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
292

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Praca z uczniem zdolnym.
 Pobierz (doc, 71,0 KB)

Podgląd treści

Program pracy z uczniem
uzdolnionym
polonistycznie

Prowadzący : Jolanta Jadeszko

Uczestnicy :

"Każde dziecko przynosi ze sobą na świat obietnicę geniusza."

Dawid Lewis „ Jak wychować zdolne dziecko?”

1.Przeznaczenie programu

Kto to jest uczeń zdolny ?

Koniec ubiegłego wieku i początek bieżącego stulecia to zarazem okres znacznego postępu w zakresie gospodarki, nauki i kultury, co skłoniło ludzi do zwrócenia większej uwagi na osoby zdolne.
Każdy człowiek jest do czegoś uzdolniony, a wykrywanie tych zdolności jest bardzo ważnym zadaniem szkoły , czyli nauczycieli i wychowawców. Współcześni pedagodzy i psychologowie mają zróżnicowane zdania w definiowaniu pojęcia ucznia zdolnego. Przez wiele stuleci dominowało przekonanie o dziedziczeniu wszelkich zdolności i uzdolnień. Tylko nieliczni filozofowie i pedagodzy uważali, że zdolności nie kształtują się same , a ich rozwój nie jest z góry wyznaczony przez czynniki dziedziczne. Przeciwnie, wrodzone zadatki stwarzają pewne możliwości rozwoju, ale o rozwój ten należy się odpowiednio troszczyć.
Praca z uczniem zdolnym nabiera obecnie coraz większego znaczenia w działalności nauczyciela i szkoły. Zwiększa się bowiem zapotrzebowanie na wysoko wyspecjalizowane kadry naukowe, techniczne i kierownicze. Coraz częściej i dobitniej zaczyna mówić się o potrzebie służenia pomocą uczniom wybitnie zdolnym –niezależnie od pochodzenia i warunków materialnych. Kształcenie dzieci zdolnych stało się jednym z podstawowych problemów zarówno teorii, jak i profilaktyki kształcenia i wychowania. Podejmowanie przedsięwzięć sprzyjających ujawnianiu i właściwym reagowaniu na potrzeby dzieci zdolnych jest w pierwszym rzędzie zadaniem nauczycieli i rodziców. Uczniowie, ich możliwości i potrzeby powinni stanowić punkt wyjścia w pracy każdej placówki oświatowej. W takich placówkach znajdą miejsce dla siebie również dzieci i młodzież wybitnie uzdolniona. Dotychczasowe badania pedagogów i psychologów wykazują, że w szkołach polskich uczniowie zdolni stanowią znaczny odsetek ogółu uczniów,
ale ich zdolności nie są w pełni wykorzystywane w procesie nauki szkolnej. Na podstawie badań opracowano listę cech, które wyróżniają dzieci i młodzież bardzo zdolną. Są to:
1. - dobra pamięć,
2. - dobra uwaga,
3. - bogate słownictwo,
4. - logiczne i krytyczne myślenie,
5. - zdolność do uogólniania,
6. - oryginalność, inicjatywa,
7. - żądza wiedzy.
Badania te umożliwiły również uzyskanie dowodów na to, że osobowość człowieka kształtowana jest zarówno przez czynniki dziedziczne, jak i środowiskowe, a ponadto, że istotny wpływ odgrywają również wychowanie oraz własna aktywność jednostki.
Głównym grzechem współczesnej szkoły jest przede wszystkim słabe rozpoznanie indywidualnych możliwości każdego ucznia, a więc poziomu i rozwoju jego uzdolnień. Celem nadrzędnym pracy z uczniem zdolnym jest stworzenie mu wszechstronnych warunków do indywidualnego, twórczego myślenia, do rozwoju zainteresowań i uzdolnień. Należy pamiętać, iż wszelkie działania szkoły są w pełni ...