Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Piotrowska Justyna
Fizyka i astronomia
Klasa 1 LO Prus
1 godzina lekcyjna
Dział programowy: Teoria kinetyczno- molekularna materii
Temat : Prawo gazu doskonałego.
Metoda: oparta na słowie – opowiadanie, dyskusja.
Zasada nauczania: systematyczności, świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie kształcenia
Środki dydaktyczne: książka, zeszyt.
Uczeń już potrafi: - podać definicję 1 mola,
- Zna i wyjaśnia pojęcia, oraz zapisuje za pomocą wzoru liczbę Avogadra, liczność, masa molowa,
- Podać podstawowe założenia modelu gazu idealnego
Cele zajęć:
Ogólne
- Zapisuje poznane prawo (Równanie Clapeyrona) dla gazu doskonałego
- Definiuje pojęcie ciśnienia i potrafią podać odpowiedni wzór
- Poznaje wartość stałej Boltzmana
Pośrednie
Po zakończonych zajęciach uczniowie będą:
- Znali prawo gazu doskonałego
- Umieli wyjaśnić znaczenie ciśnienia w przyrodzie
- Potrafili samodzielnie zapisać wzór na ciśnienie gazu oraz jednostki
- Potrafili podać wartość stałej Boltzmana
Szczegółowe
Każdy uczeń będzie:
- Znał prawo gazu doskonałego (Równanie Clapeyrona)
- Wyjaśnić co nazywamy ciśnieniem oraz podać jego jednostki
- Zapisać poznane wzory i wyjaśnić wielkości w nich występujące
- Potrafi zastosować poznaną wiedzę w rozwiązywaniu prostych zadań rachunkowych
Przebieg lekcji:
|Część |Cel główny |Czynności nauczyciela |Czynności ucznia |
|lekcji | | | |
|W |1.Sprawy organizacyjne. |Sprawdzenie obecności. | |
|S | | | |
|T | | | |
|Ę | | | |
|P | | | |
|N | | | |
|A | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| |2.Sprawdzenie wiadomości z |Zadawanie pytań i ocenianie odpowiedzi. |Scharakteryzowanie podstawowych założeń modelu gazu |
| |ostatniej lekcji. | |idealnego. |
| | | |Określenie warunków, w których gaz możemy uznać za |
| | | |idealny. |
| |3.Wprowadzenie do tematu. |Określenie celów lekcji. | |
| | |Podanie tematu lekcji. |Zapisanie tematu lekcji. |
| |1.Prawo gazu doskonałego |Zapisuje na tablicy równanie Clapeyrona dla gazu |Zapisują wzór i objaśnienie poszczególnych wielkości |
|W | |doskonałego. |w nim występujących. |
|Ł | |Charakteryzuje wielkości występujące w równaniu. | |
|A | |Podaje zastosowanie powyższego równania | |
|Ś | | | |
|C | | | |
|I | | | |
|W | | | |
|A | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| |2. Ciśnienie |Dyskusja na temat: co nazywamy ciśnieniem oraz |Próbują samodzielnie sformułować definicję ciśnienia |
| | |poprawne sformułowanie definicji. |oraz ustalić wzór określający tą wielkość. |
| | |Pomaga ustalić wzór ciśnienia gazu oraz podstawową |Podają przykłady jednostek ciśnienia spotykanych w |
| | |jednostkę. |życiu codziennym (hektopaskal, atmosfera, bar). |
| | |Rozmowa z uczniami na tematy: | |
| | |- z jakimi jednostkami ciśnienia spotykamy się w | |
| | |życiu codziennym | |
| | |- jakie jest znaczenie ciśnienia w przyrodzie | |
| |3. Kinetyczna teoria gazu |Podanie związku między makroskopowym ciśnieniem a |Szukanie związku między makroskopowym ciśnieniem a |
| | |mikroskopowymi wielkościami opisującymi ruch |mikroskopowymi wielkościami opisującymi ruch |
| | |cząsteczek. |cząsteczek. |
| | |Podanie stałej Boltzmanna. |Zapis stałej Boltzmanna- wzoru oraz wartości. |
| | |Określenie mikroskopowej definicji temperatury w |Dyskusja na temat mikroskopowej definicji gazu |
| | |modelu gazu doskonałego. |doskonałego. |
| |4. Zastosowanie poznanych |Podaje zadania związane z tematem lekcji mające na |Wspólnie szukają rozwiązań podanych zadań. |
| |wiadomości i wzorów w rozwiązywaniu|celu wykorzystanie poznanej wiedzy. |Zapis rozwiązań na tablicy. |
| |zadań ...