Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Motywacja do nauki uczniów trudnych
Trudni uczniowie „sprawiają poważne problemy wychowawcze. Ich zachowanie świadczy o nieprzystosowaniu społecznym.
Są dokuczliwi,opuszczają zajęcia szkolne wagarują, popełniają drobne kradzieże.
Wykazują agresywność, zaczepność, niezgodność w pracy. Lekceważą swoje obowiązki
Uczniowie, nie wypełniają poleceń, przeszkadzają ciągłym zwracanie na siebie uwag i pouczaniem innych. Są przeświadczeni o słuszności swojego postępowania. Uważają, że są traktowani niesprawiedliwie. Bywają agresywni, popadają w konflikty w czasie wykonywania zajęć praktycznych. Agresja jest przeważnie reakcją na zaczepki..
Z tabeli 15/1 str. 105/ wynika, że ponad 2/3 uczniów trudnych wychowuje się w warunkach niekorzystnych.
Przebieg wychowawczy każdego ucznia w konkretnych warunkach może być różny. Współwystępowanie poważnych zaburzeń w rozwoju psychofizycznego, na które nakładają się złe warunki środowiskowe i nieprawidłowy proces wychowawczy, niedostateczna opieka wywołują u uczniów nasilenie trudności wychowawczych często graniczącym z wykolejeniem. Niski poziom materialny i mieszkaniowy przy ogólnym, niskim poziomie kultury rodziny nie wpływają korzystnie na proces wychowawczy.
W wielu przypadkach od wczesnego dzieciństwa młodzi ludzie bez nadzoru rodziców do zmroku przebywają na podwórku.
W obecnych czasach bywa, że zostają bez opieki rodziców zarabiających za granicami kraju w najtrudniejszy okresie dojrzewania.
Pozbawione opieki dziecko wagaruje, kłamie, oszukuje zarówno rodziców lub opiekunów, nauczycieli.
Wśród uczniów trudnych są również od dzieciństwa rozpieszczani.
Działanie rodziców i rodzeństwa jest podporządkowane woli dziecka.
Od tych dzieci nic się nie wymaga, tuszuje się ich przewinienia lub świadomie ich nie zauważa. Zdarza się również bardzo rygorystyczna kontrola ojców z ich ciężką karzącą ręką.
W tych rodzinach wychowaniem kieruje ojciec. Matki chronią dzieci zatajając przewinienia.
W obecności ojców chłopcy są grzeczni i posłuszni, zaś za ich zasięgiem oddziaływania nie liczą się z nikim i niczym.
Główne trudności w tych przypadkach ma nauczyciel.Trudności wychowawcze na terenie szkoły ojcowie przypisują nieudolności nauczyciela, – co w oczach ucznia obniża autorytet nauczyciela.
Uczniowie boją się nie tylko klęski, ale także - często pod wpływem rówieśników sukcesu szkolnego. Młodzież bardziej niż stopień ceni akceptację rówieśników wielu przypadkach wykonuje zadania poniżej swoich możliwości.
Kierują się założeniem, że wszyscy uczniowie w sprzyjających warunkach mają motywację do nauki i pracy.
Staram się bardzo żeby te warunki stworzyć swojej młodzieży.
Próbuję motywować trudnych uczniów, lecz nie zawsze mi to się udaje. Krótki dwuletni cykl kształcenia, brak czasu, realizacja kilku ćwiczeń jednocześnie, duża grupa uczniów – zróżnicowana pod względem chęci do nauki i pracy utrudnia bezpośredni kontakt z każdym uczniem. Trudna jest praca przy niskie frekwencji na zajęciach.
W swojej pracy zawodowej przekonałam się, że dobre efekty motywacyjne uczniów ...