Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Daniłowicz
Data publikacji
2010-06-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
51

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Uczniowie nieakceptowani w klasie szkoły ponadgimnazjalnej.
 Pobierz (doc, 47,0 KB)

Podgląd treści


Uczniowie nieakceptowani w klasie szkoły ponadgimnazjalnej

Dla dzieci w wieku szkolnym głównymi grupami społecznymi są: rodzina, klasa szkolna, grupa ćwiczeniowa i inne grupy rówieśnicze.
Grupa społeczna, jaką tworzą uczniowie w tej samej klasie umożliwia wychowanie interpersonalne. Uczenie się nawiązywania kontaktów z innymi ludźmi, kształtowanie wzajemnych postaw jest ważnym zadaniem szkoły.
Dla wielu uczniów klasa szkolna jest terenem sukcesów, źródłem bezpieczeństwa i akceptacji. Przebywanie w grupie jest źródłem nieprzyjemnych doznań, porażek, niepewności a w konsekwencji wrogich postaw.
Nie akceptacja w grupie może prowadzić do nieprawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie dorosłych. Z badań wynika, że dotyczy ot około 30% uczniów.
Klasa szkolna, grupa ćwiczeniowa posiada względnie stały skład, określone przepisy zachowań zawartych w statucie szkoły, regulaminie pracowni, programie nauczania, standardowych wymaganiach egzaminacyjnych.
Jest przede wszystkim środowiskiem wychowawczym.
Podczas pracy w grupie ćwiczeniowej wykonywane są zadania na zasadach współpracy. Uczeń w klasie i grupie ćwiczeniowej zdobywa wiedzę, umiejętności, nawyki.
Zaspokaja swoje potrzeby psychiczne: uznanie, akceptacja, kontakt, rozwija zainteresowania i zamiłowania do wybranego zawodu. Uczy się współpracowania z innymi. Nauczyciel prowadzący zajęcia czuwa nad przebiegiem procesów wychowawczych. Wpływa na bieg wydarzeń stosunki w klasie.
W każdej klasie tworzy się nieformalna struktura społeczna, czyli wzajemny układ stosunków pomiędzy poszczególnymi uczniami.
E. Hurlock /4 str. 252/ do cech zapewniających popularność w zespole zalicza: zdolność współpracy, życzliwość, odpowiedzialność, pewność siebie, dobre wyniki w nauce, zdrowie, sprawność fizyczną, atrakcyjny wygląd zewnętrzny.
Cechami powodującymi niepopularność są według tej autorki: nieśmiałość, powściągliwość, ociężałość, nieprzystępność, egocentryzm, agresywność, swoisty styl życia.
Uczniowie ci przeszkadzają w pracy popisują się są nieobowiązkowi.
M. Pilkiewicz /6/ skonstruował socjologiczną skalę akceptacji, w której wyróżnia w klasie szkolnej uczniów:
• akceptowalnych
• przeciętnie akceptowalnych
• izolowanych
• odrzuconych.
Każdy człowiek jest oceniany w grupie na podstawie swego zachowania i stosunku do innych.
Badania techniką „ zgadnij kto ” /2/ wykazują cechy uczniów akceptowanych: najlepszy uczeń, najlepszy kolega, najbardziej lubiany w klasie, najlepszy organizator imprez, lubi wielu uczniów klasie, chętnie pomaga innym, wesoły, towarzyski, sprawiedliwy, dyskretny, aktywny.
Uczeń przeciętny – raczej lubiany, nie zajmuje w klasie ważnych miejsc.
Uczeń izolowany: zawsze spokojny unika udziału w imprezach z nikim się nie przyjaźni. Nieśmiały, łatwo się zniechęca, peszy, unika kolegów, słaby uczeń, bywa zarozumiały, złośliwy, niekoleżeński.
Uczeń odrzucony: niekoleżeński, dokucza innym, bije słabych, arogancki, złośliwy, egoista, używa wulgarnych słów. Z nikim z klasy się nie przyjaźni.
Wśród uczniów odrzuconych są uczniowie, którzy niewłaściwie zachowują się wobec nauczycieli.
Zapobieganie o względy nauczycieli nie jest dobrze widziane w klasie. Uczniowie akceptowani mają poczucie popularności, izolowani zaś uważają, że są lubiani ...