Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KARTA PRACY - DZIAŁALNOŚĆ RZEŹBOTWÓRCZA WIATRU (zał. 1)
1. Z wyróżnionych kursywą słów i określeń wykreśl błędne.
a) W klimacie suchym tworzą się barchany/wydmy paraboliczne.
b) W wyniku korazji powstają graniaki i grzyby skalne/pokrywy lessowe i grzyby skalne.
c) Większe okruchy skalne pozostające po wywiewaniu piasku na pustyniach to niecki deflacyjne/bruk deflacyjny.
2.Wpisz nazwę procesu, który doprowadził do powstania formy przedstawionej na poniższym rysunku. Wyjaśnij dlaczego ta forma ma tak charakterystyczny kształt.
Nazwa procesu: .................................................................................
Wyjaśnienie:.................................................................................................................................................
3.Uzupełnij tabelę.
|Lp. |Forma |Czynnik rzeźbotwórczy |Proces (erozja, transport, akumulacja) |
|1. |Bruk deflacyjny | | |
|2. | | |Erozja |
|3. | |Wiatr |Akumulacja |
4.Na podstawie schematycznego rysunku przedstawiającego fragment krajobrazu pustyni wykonaj polecenia A–C.
A. Za pomocą strzałki zaznacz kierunek wiatru.
B. Napisz, jaki rodzaj pustyni został zaznaczony numerem 1. .......................................................
C. Wpisz nazwę formy terenu oznaczonej numerem 4. Opisz, w jaki sposób powstała.
Forma terenu: .............................................................................................................................
Sposób powstania: .....................................................................................................................
5.Korzystając z mapy przedstawiającej rozmieszczenie pustyń, wpisz nazwy pustyń zaznaczonych cyframi 1 - 6
6.Do każdej z wymienionych pustyń przyporządkuj główny czynnik warunkujący jej powstanie. Czynniki mogą być wpisane więcej niż jeden raz.
|a) Pustynia Namib | 1. Bariera orograficzna. |
|b) Pustynia Gobi | 2. Stałe zwrotnikowe wyże baryczne |
|c) Wielka Pustynia Piaszczysta | 3. Zimne prądy morskie. |
|d) Pustynia Atacama | |
Odpowiedź: a) ................, b) ................, c) .............., d) ............... .
|Pustynia Rub al.- Chali |Bariera orograficzna |
|Wielka Pustynia Słona |Stałe zwrotnikowe wyże baryczne |
|Wielka Pustynia Wiktorii |Zimne prądy morskie |
|Sahara | |
Odpowiedź: a) .........., b) ............, c) ..........., d) ...........
Scenariusz lekcji z geografii w liceum ogólnokształcącym
TEMAT LEKCJI: Działalność rzeźbotwórcza wiatru.
Cel główny: Poznanie i charakterystyka procesów rzeźbotwórczych i form powstałych
w wyniku niszczącej i budującej działalności wiatru.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- definiuje terminy: wydma, wydma paraboliczna, barchan, grzyb skalny, graniak, nisza korozyjna, nisza deflacyjna, bruk deflacyjny, hamada, erg, takyr, serir
- wyróżnia podstawowe formy powstałe w wyniku działalności wiatru,
- charakteryzuje formy powstałe w wyniku działalności wiatru oraz proces ich tworzenia,
- wymienia czynniki wpływające na intensywność oddziaływania wiatru,
- opisuje genezę pokryw lessowych, wskazuje ich przykłady na mapie,
- wymienia działania człowieka wzmagające aktywność rzeźbotwórczą wiatru,
- wymienia obszary, na których rzeźbotwórcza działalność wiatru jest najbardziej intensywna,
- wskazuje na mapie fizycznej świata obszary występowania pustyń i podaje przyczynę ich występowania,
Metody pracy:
• metoda operatywna – praca z tekstem, ilustracjami i atlasem,
• burza mózgów,
• metoda mentalna,
Formy pracy:
• indywidualna praca uczniów z wykorzystaniem Karty pracy ucznia
( załącznik 1), atlasu, podręcznika
Środki dydaktyczne:
• komputer i rzutnik multimedialny,
• pokaz w PowerPoint przygotowany przez nauczyciela ( działalność wiatru ),
• podręcznik oraz zeszyt ćwiczeń ( wydawnictwo PWN ),
• atlasy,
• Karty pracy ( przygotowane ...