Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Kmieciak
Data publikacji
2010-06-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
12

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

TEMAT: O selektywności i stronniczości w mediach. Środki masowego przekazu – czwarta władza? - omówienie   Cele ogólne:   - Uczeń: ·         rozumie, wykorzystuje, przetwarza teksty prowadząc do osiągnięcia zamierzonych celów w języku  angielskim i ojczystym ·         wyszukuje, selekcjonuje i krytycznie analizuje informacje w języku angielskim i ojczystym ·         komunikuje się w języku ojczystym i języku angielskim ·         przedstawia argumenty uzasadniające własne stanowisko.     Lekcja WOS-u i języka angielskiego prowadzona przez dwóch nauczycieli - korelacja międzyprzedmiotowa
 Pobierz (doc, 83,5 KB)

Podgląd treści

MAŁGORZATA KMIECIAK I MONIKA BŁOCH
Lekcja WOS kl. II b połączona z językiem angielskim
22.04.2010
Informacja o klasie
Klasa zróżnicowana. Duża grupa osób słabych, nie wykazujących zainteresowania nauką. Część osób nie uczestniczących w zajęciach – nieobecność. Zaledwie kilka osób aktywnych.
Hasło programowe
WOS
III etap edukacyjny Podstawa programowa
Celem kształcenia ogólnego na III etapie edukacyjnym jest:
• zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;
• kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
Umiejętności
1. czytanie - umiejętność rozumienia, wykorzystywania i refleksyjnego przetwarzania tekstów, w tym tekstów kultury, prowadząca do osiągnięcia własnych celów, rozwoju osobowego oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społeczeństwa;
4. umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych, zarówno w mowie, jak i w piśmie;
6. umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji;
8. umiejętność pracy zespołowej.

TEMAT: O selektywności i stronniczości w mediach. Środki masowego przekazu – czwarta władza? - omówienie

Cele ogólne:

- Uczeń:
• rozumie, wykorzystuje, przetwarza teksty prowadząc do osiągnięcia zamierzonych celów w języku angielskim i ojczystym
• wyszukuje, selekcjonuje i krytycznie analizuje informacje w języku angielskim i ojczystym
• komunikuje się w języku ojczystym i języku angielskim
• przedstawia argumenty uzasadniające własne stanowisko.

Cele operacyjne:
- Uczeń po zakończeniu lekcji
• omawia funkcje i wyjaśnia rolę środków masowego przekazu w życiu obywatela;
• podaje, w jaki sposób środki przekazu informują społeczeństwo, kontrolują władzę, wpływają na opinię publiczną, kształtują sympatie polityczne;
• charakteryzuje prasę, telewizję, radio, internet jako środki masowej komunikacji
• określa, jakie są przyczyny stronniczości dziennikarskiego przekazu i co może wpływać na jego ograniczenie;
• wyszukuje w mediach wiadomości na wskazany temat;
• wskazuje różnice między przekazami i odróżnia informacje od komentarzy;
• krytycznie analizuje przekaz reklamowy.
- Dodatkowo uczeń potrafi:
- prawidłowo operować pojęciami poznanymi na lekcji,

- korzystać z różnych źródeł wiedzy,

Materiał nauczania:
Środki masowego przekazu uznaje się często za jeden z filarów demokracji. Oprócz swojej podstawowej roli, jaką jest informowanie społeczeństwa, wpływają one na opinię publiczną, zwiększają możliwości kontrolowania władzy oraz innych instytucji, a także osób pełniących funkcje publiczne. W państwach demokratycznych istnieją środki masowego przekazu autonomiczne oraz takie, które są całkowicie zależne od partii politycznych, rządu i różnych ugrupowań..
 
Dla kształtowania opinii publicznej istotne znaczenie ma nie tylko sposób przekazywania informacji, ale również - a nieraz przede wszystkim - ich dobór. Zajęcia mają uświadomić uczniom, że informacje podawane w prasie, radiu czy telewizji są dobierane selektywnie. Wiadomości i interpretacje wydarzeń, które za pośrednictwem środków masowego przekazu docierają do odbiorców, bywają stronnicze, niepełne czy wręcz zafałszowane. Zajęcia uczą ...