Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
1. Temat lekcji: Dzikie zwierzęta sawanny
2. Zakres treści programowych:
Zwierzęta roślinożerne sawanny
Drapieżniki
3. Cele kształcenia:
Wiadomości:
Wymienia gatunki zwierząt żyjących na sawannie oraz potrafi
dokonać podziału tych zwierząt ze względu na sposób odżywiania
Charakteryzuje zwierzęta sawanny
Podaję definicję łańcucha pokarmowego oraz przykłady łańcuchów
pokarmowych w krajobrazie sawanny
Umiejętności:
Wykazuje zależność pomiędzy trybem życia zwierząt a warunkami
panującymi na sawannie
Wyjaśnia dlaczego mimo niewielkiej roślinności obszar sawanny
zamieszkuje liczna grupa roślinożerców
Wnioskowania
Postawy:
Poszerzanie wiedzy przyrodniczej
Rozwijanie zainteresowania przedmiotem
Dostrzega potrzebę ochrony dzikich gatunków zwierząt
4. Metody:
Pogadanka
Pokaz
5. Typ lekcji:
Lekcja obejmująca kilka momentów procesu nauczania
6. Formy organizacyjne:
Zbiorowa:
Pogadanka
Oglądanie filmu
Indywidualna:
Notatka do zeszytu
Oglądanie fotografii
7. Strategie nauczania:
A- Teoria asocjacyjna
8. Środki dydaktyczne:
Film
Fotografie
9. Tok lekcji:
1.Sprawy organizacyjne:
Przywitanie się z uczniami oraz sprawdzenie obecności
2. Opracowanie nowego tematu:
N: Kto przypomni z poprzednich lekcji jakie warunki panują na sawannie?
U: Wysoka temperatura, dwie pory roku: sucha i deszczowa, niewielka ilość roślin (głównie
trawy)
N: Puszcza uczniom 4 minutowy film przedstawiający zwierzęta żyjące na sawannie
U: Notują nazwy zwierząt pojawiających się podczas prelekcji, kolejno nauczyciel wypisuje
je na tablicy:
Gazele, gepardy, słonie, zebry, żyrafy, szympansy, hieny, nosorożce, strusie, perlice, lwy,
lamparty, likaony.
N: Do jakiej gromady należy większość z nich?
U: Do ssaków
N: Kto przypomni, jak dzieliliśmy ssaki jeżeli chodzi o sposób odżywiania?
U: Mięsożerne, roślinożerne, padlinożerne
N: Bardzo dobrze, teraz waszym zadaniem jest przyporządkować wymienione ssaki do
poszczególnych grup
N: Konstruuje na tablicy schemat:
SSAKI
Mięsożerne
Roślinożerne
Lwy
Lamparty
Likaony
Żyrafy
Zebry
Słonie
Gazele
Nosorożce
Padlinożerne
Hieny
Szakale
N: Zwraca uwagę na pozytywną rolę padlinożerców, którzy oczyszczają sawannę z resztek,
zapobiegając w ten sposób przenoszeniu chorób, wspólnie z uczniami przypomina definicję
łańcucha pokarmowego.
Łańcuch pokarmowy są to zależności pokarmowe pomiędzy zwierzętami, dzięki którym
możliwy jest obieg materii w przyrodzie.
N: Tworzy przykładowy łańcuch pokarmowy na tablicy
trawa
zebra lew
N: Oprócz ssaków na sawannie można spotkać również ptaki (sępy czy wymienione już na
filmie strusie), owady (termity, mrówki), gady (węże, gekony).
U: Notują do zeszytu 1 punkt:
Sawannę zamieszkują różnorodne gatunki zwierząt:
Ssaki (tu uczniowie przerysowują schemat z tablicy)
Ptaki (sępy, strusie)
Gady (węże, gekony)
Owady (termity, mrówki)
Kolejno uczniowie notują w zeszytach przykład łańcucha pokarmowego.
N: Charakteryzuje wspólnie z uczniami wybrane gatunki zwierząt żyjące na sawannie (słoń,
żyrafa, lew, zebra) pokazuje uczniom fotografie, w czasie omawiania na tablicy powstaje
tabela, która stanowi 2 punkt w zeszycie ...