Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
szczepanewka, 2010-07-15
Człowiek klaszcze a nie klaska.Dźwięk się w próżni nie rozchodzi jak to jest w podsumowaniu.
1. Temat lekcji: Poznajemy cechy dźwięków
2. Zakres treści programowych:
Źródła dźwięków
Fala dźwiękowa
Echo
Ultradźwięki
3. Cele kształcenia:
Wiadomości:
Podaje definicję źródeł dźwięku, echolokacji, echa
Wymienia cechy dźwięków
Wymienia ośrodki różniące się prędkością rozchodzenia się fal
dźwiękowych
Podaje przykłady zwierząt, które wykorzystują zjawisko echa
Umiejętności:
Wyjaśnia dlaczego fale dźwiękowe nie mogą rozchodzić się w próżni
Wyjaśnia co to jest echo i echolokacja
Postawy:
Badacza
Poszerzanie wiedzy przyrodniczej
Rozwijanie zainteresowania przedmiotem
4. Metody:
Pogadanka
Pokaz
5. Typ lekcji:
Lekcja obejmująca kilka momentów procesu nauczania
6. Formy organizacyjne:
Zbiorowa:
Odpowiedź na pytania nauczyciela
Indywidualna:
Notatka do zeszytu
7. Strategie nauczania:
A- Teoria asocjacyjna
8. Środki dydaktyczne:
Probówki z wodą
Animacja
9. Tok lekcji:
1. Sprawy organizacyjne:
Przywitanie się z uczniami oraz sprawdzenie obecności
2. Opracowanie nowego tematu:
N: Poleca uczniom zamknąć oczy i klaska dwa razy, kolejno tupie.
Uczniowie nie otwierając oczu nazywają czynności które wykonuje nauczyciel.
N: Mimo że macie zamknięte oczy, bardzo dobrze wiecie co teraz robię, dlaczego?
U: Bo to słyszymy
N: A dzięki czemu to słyszycie?
U: Dzięki uszom
N: No właśnie, a uszy odbierają dźwięk.
N: Na dzisiejszej lekcji będziemy zajmować się dźwiękiem a na kolejnej poznamy budowę
narządu, który umożliwia nam jego odbieranie czyli ucha.
N: Żyjemy w świecie wypełnionym dźwiękami, sami wytwarzamy wiele z nich, każdy
dźwięk niesie ze sobą pewne informacje, nawet gdy nie widzimy źródła dźwięku potrafimy
je rozpoznać.
N: Zastanówmy się teraz jak one powstają, macie jakieś pomysły?
U: ?????????????
N: Pokazuje uczniom animację
N: Czyli możemy powiedzieć że dźwięk jest to rozchodzące się drganie ośrodka, którego
źródłem jest ciało drgające. Zapiszcie do zeszytu:
1. Źródłem dźwięku są ciała drgające.
N: Większość dźwięków różni się od siebie, mówimy, że ma różne cechy, zastanowimy się
teraz jakie podstawowe cechy posiadają dźwięki i zastanowimy się od czego one zależą.
N: Wykonuje doświadczenie, mamy tutaj 3 probówki, w każdej z nich poziom wody jest
inny.
N: Dmucha w probówki
N: Czy wszystkie dźwięki były jednakowe?
U: Nie, im więcej było wody tym dźwięk był wyższy
N: Zgada się w ten sposób właśnie odkryliśmy pierwszą z cech dźwięku a mianowicie jego
wysokość, czyli ton.
N: Zapisuje na tablicy: Cechy dźwięków: ton
N: Teraz wykonamy kolejne doświadczenie
N: Mówi szeptem i krzyczy
N: Co powiecie o głośności słów które wypowiedziałam? Czy w obu przypadkach była taka
sama?
U: Nie
N: Notuje na tablicy: głośność
N: Popularną jednostką głośności są decybele (dB)
N: Dźwięki głośniejsze niż 100 dB ...