Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat lekcji: Poznajemy znaczenie mórz i oceanów
Zakres treści programowych:
Znaczenie oceanów dla człowieka
Transport morski
Połowy ryb
Hodowla organizmów morskich
Bogactwa mineralne
Turystyka nadmorska
Cele kształcenia:
Wiadomości:
Wie, że oceany są wykorzystywane gospodarczo przez człowieka
Wymienia dziedziny gospodarki, w których wykorzystuje się morza i oceany
Wymienia korzyści, które człowiek czerpie z mórz i oceanów
Zna zagrożenia mórz i oceanów i wymienia sposoby zapobiegania im
Umiejętności:
Opisuje wykorzystanie mórz i oceanów przez człowieka
Analizuje skutki korzystania przez człowieka z zasobów morskich
Wyjaśnia dlaczego ludzie chętnie wypoczywają nad morzem
Wnioskowania
Postawy:
Poszerzanie wiedzy przyrodniczej
Rozwijanie zainteresowania przedmiotem
Jest świadomy niekorzystnego wpływu człowieka na ekosystem mórz i oceanów
Dostrzega potrzebę ochrony i oszczędzania wody
Metody:
Pogadanka
Doświadczenie
Elementy dyskusji
Praca z zeszytem ćwiczeń
Typ lekcji:
Lekcja obejmująca kilka momentów procesu nauczania
Formy organizacyjne:
Zbiorowa:
Pogadanka
Indywidualna:
Notatka do zeszytu
Uzupełnianie ćwiczeń
Strategie nauczania:
Teoria asocjacyjna
Środki dydaktyczne:
Szklane naczynie
Farby
Kawałki papieru
Olej
Klocki
Fotografie
Tok lekcji:
1. Sprawy organizacyjne:
Przywitanie się z uczniami oraz sprawdzenie obecności
2. Opracowanie nowego tematu:
N: Do czego potrzebna jest nam woda?
U: Picia, życia, gotowania, mycia, prania
N: Na dzisiejszej lekcji zastanowimy się jakie jeszcze są zastosowania mórz i oceanów, zapiszcie więc temat:
T: Poznajemy znaczenie mórz i oceanów
N: Każdy z was teraz w ciszy zastanawia się nad tym co nam daje ocean, wszyscy na osobnej kartce zapisują co najmniej jeden „+” i „-”. Macie na to 2 minutki.
N: Zbiera propozycje uczniów i zapisuje je na tablicy
surowce mineralne (ropa naftowa) kosmetyki energia
transport „ +” oceanów biżuteria (perły)
odzież (futra) medycyna (tran) turystyka rybołówstwo
„-” oceanów
Kataklizmy Góry lodowe Niebezpieczne zwierzęta
N: Uzupełnia i ewentualnie koryguje wypowiedzi uczniów:
Rybołówstwo- połowy ryb i skorupiaków w celach konsumpcyjnych
Odzież- futra z fok, wielorybów
Kosmetyki- algi w kremach, sól morska do kąpieli, wodne hydromasaże
Energia- jak dotąd ciągle niewykorzystane źródło energii ze względu na duże koszty, na całym świecie bowiem znajdują się wody, w których różnice (jak pamiętacie z zajęć) pomiędzy przypływem, a odpływem są bardzo duże i mogą być wykorzystywane do poruszania turbin wykorzystujących energię pływów.
Surowce mineralne- platformy wiertnicze w obrębie szelfu (ropa naftowa, gaz ziemny), sól morska, inne pierwiastki: magnez (ognie sztuczne, lekarstwa), brom (lekarstwa, składnik błon fotograficznych), wapń, potas (na razie jednak wydobycie z morza nieopłacalne)
Transport- dawniej oceany ograniczały ludzi, np. z wyprawy Magellana z 5 statków wrócił tylko 1, natomiast dziś kontenerowce mają nieprawdopodobne rozmiary (dł.400m i szerokość 60m) i mogą przewieź do ...