Dodaj publikację
Autor
Izabela Salamon-Iglewska
Data publikacji
2010-06-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
34

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Referat na temat podstawowych zaburzeń w rozwoju mowy dziecka.
 Pobierz (docx, 19,5 KB)

Podgląd treści

Rozwój mowy u dziecka i zaburzenia mowy .

Mowa ludzka jest nie tylko kluczem do wiedzy , jest także ważnym składnikiem kształtującym osobowość ludzką . Mowa jest związana z psychiką człowieka z jego myśleniem , bierze w nim udział , a nawet je modyfikuje . Nie jest ona jednak czynnością wrodzoną.

Rozwój mowy dziecka przebiega określonymi etapami :

I . okres melodii (0- 12m-cy)

1 Krzyk

Początkowo dziecko komunikuje się z otoczeniem za pomocą krzyku .

2Głużenie (2-3 m)

Dziecko wytwarza przypadkowe dźwięki gardłowe ( gli , tli, gla ebw),

początkowo głużenie ma charakter samorzutny a następnie pojawia się jako reakcja na widok znanej osoby.

3Gaworzenie (6 m.ż.)

Dziecko zaczyna powtarzać dźwięki zasłyszane z otoczenia .Wielką radość sprawia dziecku parskanie, powtarzanie szeregu sylab : ma- ma..., ba- ba ....

gaworzenie dostarcza dziecku nowych wrażeń słuchowych , dzięki którym przekonuje się , że odpowiednie ułożenie narządów mowy powoduje wydawanie odpowiednich dźwięków.

4Echolalia (ok 10 m. ż)

w okresie tym dziecko przejawia tendencje do powtarzania własnych i zasłyszanych słów , które doskonali metodą prób i błędów.

Kojarzenie wielokrotnie powtarzanych dźwięków ze wskazywaniem odpowiedniej osoby lub przedmiotu prowadzi do wypowiadania ze zrozumieniem pierwszych słów : mama, tata, lala, baba.

Umiejętności tą dziecko zdobywa ok 1 roku życia. W słowniku dziecka możemy już zaobserwować samogłoski a, o, u, e, y, i oraz spółgłoski m, p, b, t, d, k.

II Okres wyrazu (12- 24 m.ż)

burzliwy rozwój ruchowy dziecka w tym czasie pozwala na intensywne poznawanie otaczającego świata , nazywanie interesujących go przedmiotów i odkrywanie ich cech . Rozumie o wiele więcej słów , wyrażeń i zdań niż jest w stanie wymówić ( mówimy wtedy o słowniku biernym )

charakterystyczną cechą wymowy dziecka w tym okresie jest upraszczanie wymowy słów przez określanie nazwy wyrazu jego pierwszą lub ostatnią sylabą ( miś - mi, daj - da, pomidor - midol)

III Okres zdania ( 2- 3 r. ż )

jest czas budowania zdań , początkowo są to zdania proste , złożone z dwóch lub trzech wyrazów i stopniowo przechodzą w wypowiedzi dłuższe , cztero - pięcio wyrazowe.

w tym okresie wypowiada prawidłowo spółgłoski : p, m, b, f, w, k, g, h, t, d, n, l oraz samogłoski : a, o, u, i, e, y, a z czasem nosowe ą i ę . Pod koniec tego okresu pojawia się s, z, ...

IV Okres - okres swoistej mowy dziecięcej (3- 7 r. ż )

dziecko potrafi porozumiewać się z otoczeniem , jego mowa jest w pewnym stopniu ukształtowana , choć pozbawiona błędów , jej rozwój nadal trwa.

ok. 4- 5 roku życia pojawia się głoska r , wcześniej pomijana i zastępowana głoskami l i j ...