Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
WSKAŹNIKI DO HOSPITACJI DIAGNOSTYCZNEJ
badającej poziom wiedzy i umiejętności dzieci
w zakresie obserwacji i odkrywania przyrody w ciągu całego roku
DZIECI CZTEROLETNIE
|STANDARDY |WSKAŹNIKI |
| | |
|Wiedza i zdobyte umiejętności związane z |zna wybrane hodowane w domu (kot, pies), w gospodarstwie domowym (krowa, koń, kura, |
|obserwacją i odkrywaniem przyrody w ciągu |kaczka, gęś) lub w przedszkolu (świnka morska, chomik, papuga, rybki) |
|całego roku |nabywa opiekuńczy stosunek do roślin i zwierząt poprzez ich samodzielne pielęgnowanie |
| |(systematyczne podlewanie kwiatów, usuwanie suchych liści) |
| |zna naturalne (np. robaczki świętojańskie) oraz sztuczne źródła światła (np. światło |
| |żarówki) |
| |zna zachowania niektórych przedmiotów w wodzie – segreguje na te, które toną i te, które |
| |nie toną |
| | |
| | |
|Wiedza i zdobyte umiejętności związane z | |
|obserwacją i odkrywaniem przyrody w ciągu | |
|następujących po sobie pór roku | |
|JESIEŃ | |
| | |
| | |
| |określa cechy charakterystyczne dla jesieni tj.: zmiany w wyglądzie liści – żółkną, |
| |spadają z drzew; zmiana pogody i temperatury – coraz mniej świeci słońce, często pada |
| |deszcz |
| |określa zjawiska atmosferyczne: często padający deszcz, silnie wiejący wiatr, chłodno, |
| |wilgotno, mgła |
| |zna wybrane zwierzęta żyjące w naturalnym środowisku (niedźwiedź, lis, zając) – nazywa je,|
| |opisuje wygląd, sposób poruszania się, wie w jaki sposób te zwierzęta przygotowują się do |
| |zimy |
| |zna ptaki pozostające u nas na zimę (wrona, kruk, wróbel) oraz te, które odlatują do |
| |ciepłych krajów (wilga, kukułka, sójka) |
| |nazywa niektóre drzewa znajdujące się w najbliższym otoczeniu: dąb, klon |
| |rozpoznaje i nazywa kwiaty znajdujące się w |
| | |
| | |
| |najbliższym otoczeniu (np. chryzantemy, astry) |
| | |
| |wyróżnia części roślin: łodyga, liście, kwiat, owoc, korzeń; wyodrębnia części jadalne na |
| |przykładzie konkretnej rośliny |
| |wymienia dary jesieni, rozróżnia i nazywa warzywa i owoce rosnące w Polsce; rozumie |
| |potrzebę hodowania roślin i gromadzenia zapasów na zimę |
| |poznaje narzędzia wykorzystywane do pracy w ogrodzie (grabie, konewka, łopata) i zasady |
| |bezpiecznego posługiwania się nimi |
| | |
| |określa cechy charakterystyczne dla zimy: duży mróz, mały mróz, padający śnieg, deszcz ze |
| |śniegiem, ślisko |
| |zna nazwy wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku (sarna, jeleń, dzik), ich |
| |wygląd, sposób odżywiania, zwyczaje |
|ZIMA |rozumie konieczność dokarmiania zwierząt przez ludzi (paśniki, karmniki) |
| |rozpoznaje i nazywa wybrane ptaki (gołąb, wróbel, sikorka, kruk, wrona, sroka) |
| |rozpoznaje i nazywa drzewa iglaste (sosna, jodła, świerk) w tym chronionych np. modrzew |
| | |
| | |
| |określa cechy charakterystyczne dla wiosny |
| |określa pogodę i zjawiska charakterystyczne dla tej pory roku |
| |nazywa i wskazuje na ilustracji wybrane zwierzęta: pszczoła, mrówka, dżdżownica |
| |wymienia ptaki wracające na wiosnę do kraju – bocian, jaskółka, skowronek, kos |
| |nazywa podstawowe części roślin: łodyga (część naziemna), korzeń |
| |rozpoznaje i nazywa wybrane wiosenne kwiaty: przebiśnieg, kaczeńce, bratek |
| | |
| |określa cechy ...