Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Barbara Głogowska-Gryziecka
Temat lekcji: Źródła teatru i dramatu greckiego.
Cele dydaktyczno-wychowawcze: Rozbudowanie motywacji do korzystania z różnych źródeł, tekstów kultury, wprowadzenie w tradycję kultury europejskiej. Zachęcenie do samokształcenia oraz stałego rozwoju własnej osobowości.
Cele operacyjne:
-uczeń wie, jak wygląda teatr starożytny;
-uczeń zna nazewnictwo związane z wyglądem przestrzeni teatralnej;
-uczeń zna pojęcia związane z dramatem i teatrem starożytnym (np. parodos, exodos, konflikt tragiczny i wina tragiczna itp.)
Lekcja właściwa:
1. Narodziny teatru i dramatu:
a) forma i plan budynku;
b) technika ora kompozycja dramatu;
c) nazewnictwo;
d) ,,bóg teatru”- Dionizos (obrzędowość).
2. Zachowane do dzisiaj teatry warte obejrzenia w Grecji (prezentacja albumów).\
3. Wygląd i nazewnictwo przestrzeni teatralnej (min. theatron, skene, aktorzy i ich rekwizyty).
4. Greckie pojęcie tragizmu.
5. Budowa tragedii greckiej (praca z tekstem dramatu).
6. Reguły tragedii.
7. Najwybitniejsi dramaturdzy :
a) Ajschylos (Oresteja)
b) Sofokles(Antygona, Król Edyp)
c) Eurypides(Medea, Elektra)
d) Arystofanes(Ptaki)