Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Chciałabym przedstawić scenariusz zajęć terenowych, które przeprowadzam co roku jesienią i wiosną. Jestem nauczycielką języka angielskiego i biologii toteż uwielbiam zajęcia w których mogę połączyć obie specjalności. Tak też jest w przypadku tych wycieczek na których uczniowie mają szanse poznać podstawowe gatunki drzew i krzewów występujące w rejonie wycieczki.
Przygotowanie
1. Przygotowuję mini klucze do oznaczania drzew i krzewów. To jest dosyć łatwo przygotować, ponieważ w oparciu o dostępne książki na temat dendrologii robie kserówki pokroju drzewa, liścia i owocu odpowiednich gatunków wraz z ich nazwami gatunkowymi i opisami. Komponuję je tak aby swobodnie zmieściły się na stronie. Powstaje z tego mała książeczka ale przygotowując ją raz porządnie starczy na wiele lat. Musimy też nie zapominać o literaturze z której czerpiemy zdjęcia i opisy. Możną ją umieścić na ostatniej stronie. Ja korzystam z następujących książek:
Aas. G., Riedmiller.A. 1995. Drzewa. Encyklopedia kieszonkowa. Muza S.A.
Mowszowicz. J. 1979. Przewodnik do oznaczania drzew i krzewów krajowych i aklimatyzowanych. WSiP
Szafer. W., Kulczyński. S., Pawłowski. B. 1986. Rośliny Polskie. PWN
Seneta. W. 1987. Dendrologia. PWN
Witt. R. 1997. Przewodnik krzewy. Multico Oficyna Wydawnicza
2.Muszę mieć co najmniej 4 do 5 prasek. Wystarczą dwie sklejki z jednej strony połączone sznurkiem zawiązanym na supeł a z drugiej można przeciągnąć dość długi sznurek na tyle długi, aby podczas wyprawy można byłoby praskę nosić na ramieniu. Oczywiście zabieramy gazety w których ładnie rozpościeramy zebrane liście. Dzieci muszą mieć najlepiej czarne mazaki którymi łatwo mogą pisać po gazecie.
Wycieczka
Prowadząc uczniów po wybranej wcześniej trasie wskazuję im okazy do zebrania. Zawsze muszę uważać żeby nie było ich za dużo starczy 15 do 20 gatunków. Następnie rozsiadamy się w wygodnym miejscu. Rozdaję mini klucze i dzieci przystępują do oznaczania. Tego typu oznaczanie nie należy do ściśle naukowych ale pierwsze kroki w botanice powinny być przyjemne. Po oznaczeniu wracamy do szkoły gdzie pozostawiamy praski przygniecione najlepiej kilkoma solidnymi książkami, aż do ususzenia.
Przygotowanie wystawy
Liście naklejamy na kartony, dodajemy opisy, które w mojej szkole staramy się przygotować po angielsku. Przygotowanie opisów trwa dość długo, błędy poprawiane są w nieskończoność ale zadowolenie uczniów po skończonej pracy jest bardzo duża. Wystawy robione są w klasie i na korytarzu szkolnym. Oceny wystawiane są z dwóch przedmiotów.