Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI
Biologia kl. I
Zjadający i zjadani - roślinożerność i drapieżnictwo
Cele lekcji:
Wiadomości:
- wyjaśnienie na czym polega roślinożerność i drapieżnictwo
- podanie przykładów zwierząt roślinożernych oraz drapieżników i ich ofiar
Umiejętności:
- uzasadnienie, że organizmy cudzożywne zależą pokarmowo od innych organizmów
- podkreślenie specyfiki pokarmu roślinnego
- porównanie pokarmu pochodzenia roślinnego zwierzęcego
- wykazanie przystosowań organizmów do roślinożerności i drapieżnictwa
- przedstawienie wybranych cech roślin chroniących je przed zjedzeniem
- przedstawienie przykładów obrony zwierząt przed drapieżnikami
- uzasadnienie, że zjadający i zjadani nawzajem regulują swoją liczebność
Postawy:
- kształtowanie umiejętności uczenia się
- współpraca w grupie
- poprawna komunikacja
Metody pracy: praca z podręcznikiem, pogadanka, praca z materiałem audiowizualnym, prezentacja .
Forma pracy: indywidualna, zespołowa.
Środki dydaktyczne: film-„Superdrapieżnik”, grafoskop, folie, markery do pisania na folii, instrukcje do pracy w grupach, foliogram-„Mechanizm regulacji liczebności populacji drapieżcy i ofiary”.
Przebieg lekcji:
1. Przypomnienie wiadomości z lekcji poprzedniej, ocena wypowiedzi uczniów
2. Sformułowanie i zapis tematu lekcji
3. Pogadanka na temat zależności pokarmowych organizmów oraz specyfiki pokarmu roślinnego i zwierzęcego
4. Projekcja (5-minutowego) filmu- „Superdrapieżnik”
5. Podział klasy na 4 grupy, każdy zespół otrzymuje instrukcję do opracowania materiału, folie, markery
6. Prezentacja i ocena prac uczniów
7. Podsumowanie lekcji- prezentacja foliogramu „Mechanizm regulacji liczebności populacji ofiary i drapieżcy”
8.Zadanie pracy domowej:
- Podstawowa (dla wszystkich)
a) Napisz jakie znaczenie mają zależności typu zjadający- zjadani w przyrodzie?
- Ponadpodstawowa (dla chętnych)
b) Uzasadnij stwierdzenie- „Człowiek jest zbyt skutecznym drapieżcą”
Instrukcja do pracy w grupach:
Gr. I
Na podstawie informacji zawartych podręczniku oraz własnych doświadczeń z obserwacji przyrody przedstaw w dowolny sposób (opis, wykres, schemat, rysunek itp.)
„Przystosowania organizmów do roślinożerności” (przykłady)
Gr. II
Na podstawie informacji zawartych podręczniku oraz własnych doświadczeń z obserwacji przyrody przedstaw w dowolny sposób (opis, wykres, schemat, rysunek itp.)
„Przystosowania roślin chroniących je przed zjadaniem” (przykłady)
Gr. III
Na podstawie informacji zawartych podręczniku oraz własnych doświadczeń z obserwacji przyrody przedstaw w dowolny sposób (opis, wykres, schemat, rysunek itp.)
„Przystosowania organizmów do drapieżnictwa” ( przykłady)
Gr. IV
Na podstawie informacji zawartych podręczniku oraz własnych doświadczeń z obserwacji przyrody przedstaw w dowolny sposób (opis, wykres, schemat, rysunek itp.)
„Przystosowania zwierząt (ofiary) do obrony przed drapieżnikami” (przykłady)
Opracowała:
Hanna Nakonieczna