Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ROK SZKOLNY 2009/2010
PLAN PRACY LOGOPEDY
SEMESTR I i II
1. Zadania logopedy:
✓ profilaktyka (zapobieganie powstawaniu wad i czuwanie nad prawidłowym rozwojem mowy);
✓ stymulowanie procesu nabywania kompetencji i sprawności warunkujących prawidłowy przebieg komunikacji językowej;
✓ czuwanie nad rozwojem mowy i doskonalenie jej;
✓ zapobieganie dysharmonii rozwojowych;
✓ stymulowanie rozwoju poznawczo- językowego;
✓ prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę i doskonalące mowę już ukształtowaną tj.
• ćwiczeń ortofonicznych;
• słuchowych;
• oddechowych;
• rytmicznych;
• artykulacji;
• dykcji;
• ćwiczenia usprawniające narządy mowy;
✓ współpraca z nauczycielami - uświadamianie ważności prawidłowej wymowy u dzieci;
✓ pedagogizacja rodziców;
2. Diagnostyka (rozpoznawanie zakłóceń lub zaburzeń językowych):
✓ zdiagnozowanie logopedyczne;
✓ udostępnienie wyników badań zainteresowanym;
3. Terapia:
✓ usuwanie i likwidowanie wszelkich zakłóceń oraz zaburzeń komunikacji językowej;
✓ pomoc w przezwyciężaniu problemów dzieciom mającym trudności z mówieniem, rozumieniem, pisaniem i czytaniem;
✓ rozwijane komunikacji językowej poprzez usprawnianie funkcji mowy i umiejętności
wypowiadania się;
✓ stymulowanie rozwoju poznawczo- językowego;
✓ usprawnianie procesów wzrokowo- ruchowo- słuchowych;
Etapy terapii:
✓ ćwiczenia słuchowe;
✓ ćwiczenia narządów artykulacyjnych;
✓ ćwiczenia oddechowe;
✓ korekcja zaburzeń artykulacyjnych:
• wywołanie głoski w izolacji;
• utrwalenie prawidłowej głoski w sylabach;
• utrwalenie głoski w wyrazach w nagłosie, śródgłosie i wygłosie;
• utrwalenie głoski w parach wyrazowych i zdaniach;
• automatyzacja prawidłowej artykulacji w mowie spontanicznej;
✓ wyrabianie nawyku dbałości o kulturę słowa, prozodię mowy i właściwy akcent.