Dodaj publikację
Autor
Magdalena Ławicka
Data publikacji
2010-06-22
Średnia ocena
0,00
Pobrań
384

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przykłady wykorzystania kart do gry na lekcjach matematyki w klasach I-III (m.in. dodawanie, odejmowanie, w tym pisemne, porównywanie liczb, ilustrowanie liczb: rząd setek, dziesiątek, jedności, dopełnianie do 10, tabliczka mnożenia, kolejność wykonywania działań, gra Memory).
 Pobierz (doc, 28,5 KB)

Podgląd treści


ZABAWY MATEMATYCZNE Z WYKORZYSTANIEM KART DO GRY

Potrzebujemy talię kart bez figur, wyjątek stanowią asy. Zyskują one wartość 1.

1. Ilustrowanie liczb za pomocą kart i ich odczytywanie
As = 1
Odwrócona karta = 0
2. Dodawanie i odejmowanie (w tym pisemne)
3 dowolne karty
- Ułóż największą liczbę dwucyfrową z tych kart, dodaj do niej wartość trzeciej karty.
- Ułóż najmniejszą liczbę dwucyfrową, odejmij od niej wartość trzeciej karty
3. Określanie sąsiadów
|x – 1 | |x | |x + 1 |

4. Piotruś (karty 1-9 + dowolna figura)
a) Klasyczny Piotruś – odrzucamy pary
b) Piotruś – odrzucamy 2 karty, które razem mają wartość 10
c) Bez „Piotrusia”, ale z 10-tkami, rozdać po 10 kart 4 uczestnikom, wartość 2 kart = 11 (odkładanie par, a potem ciągnięcie kart jak w Piotrusiu)
5. Karciane zawody
a) Grają 3 osoby, środkowa osoba jest sędzią, wykłada po 2 karty jednocześnie, zawodnicy odczytują liczby. Kto odgadnie jako pierwszy, zabiera tę parę jako punkt. Jeśli osoby odpowiedzą jednocześnie, karty przechodzą do następnej rundy.
b) Jak wyżej, ale wartości kart należy zsumować
c) Jak wyżej, ale odczytywanie iloczynów 2 kart (można zorganizować turniej na Mistrza Tabliczki Mnożenia)
d) Jak wyżej, ale odejmowanie wartości 2 kart (od większej mniejszą)
6. Gra w wojnę – porównywanie liczebności zbiorów, porównywanie wartości liczb
7. Kolejność wykonywania działań (plansze z układem kilku kart)
8. Memory (As-10)
- Rozkładamy karty w 4 rzędach po 5, każdy uczestnik po kolei odkrywa jednocześnie 2 karty. Jeśli trafią na parę, odkładają ją jako punkt i mają dodatkowy ruch.

Opracowała: mgr Magdalena Ławicka