Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji chemii
Zakres: chemia organiczna – pochodne węglowodorów
Klasa: III gimnazjum
Temat: Estry – pachnące związki
OGÓLNE
OPERACYJNE
CELE
Uczeo:
- poznaje mEtodę otrzymywania estrów;
- poznaje budowę estrów;
- poznaje właściwości estrów;
- poznaje zastosowanie estrów.
Wiadomości - uczeo wie:
- jak bezpiecznie przeprowadzad dośwadczenia
chemiczne;
- jak przebiega reakcja estryfikacji i hydrolizy;
- co to są estry;
- jakie właściwości mają estry.
Umiejętności - uczeo potrafi:
- samodzielnie wykonad doświadczenie na
podstawie przepisu;
- zdefiniowad pojęcie estru i reakcji estryfikacji;
- zapisad równania otrzymywania i hydrolizy
estrów;
- na podstawie nazwy zapisao odpowiedni wzór i
nazwad ester;
- wynienid zastosowanie estrów.
Podstawy
- wyciąganie wniosków z przeprowadzonych
doświadczeo.
METODY PRACY
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
- słowna;
- praktyczna (doswiadczenie).
FORMY PRACY
- praca z klasą;
- praca w grupach;
- praca indywidualna
- burza mózgów.
PRZEBIEG LEKCJI
- sprzęt laboratoryjny i odczynniki;
- karta pracy (załącznik 1).
CZAS TRWANIA
- jedna jednostka lekcyjna.
1. CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA
a. Sprawy organizacyjne;
b. Przypomnienie wiadomości o alkoholach i kwasach karboksylowych;
c. Przypomnienie zasad BHP w laboratorium chemicznym;
d. Podanie tematu lekcji;
e. Podział klasy na 12 dwuosobowych grup;
f. Rozdanie kart pracy ucznia.
2. CZĘŚC REALIZACYJNA
a. Uczniowie w parach wykonują dwiczenie laboratoryjne z karty pracy;
b. Uczniowie rysuja schemat przeprowadzonego doświadczenia;
c. Po wykonaniu dwiczenia każdna z grup formułuje obserwacje, które zapisywane są na
tablicy. Obserwacja ogólna – wpisana do karty brzmi: w winiku reakcji alkoholu
etylowego w z kwasem octowym w podwyższonej temperaturze i pod działaniem kwasu
siarkowego (VI) w probówce pojawja się charakterystyczny zapach zmywacza do
paznokci;
Opracował Przemek
Konspekt lekcji chemii
Zakres: chemia organiczna – pochodne węglowodorów
Klasa: III gimnazjum
d. Nauczyciel słownie zapisuje ogólne równanie reakcji estryfikacji na tablicy:
e. Podanie definicji estru i wpisanie jej do karty – estr jest to związek organiczny, który
powstaje w wyniku reakcji kwasu karboksylowego z alkoholem, posiada
charakterystyczny zapach;
f. Podanie wzoru ogólnego estrów alifatycznych (wpis do karty pracy):
– grupa alkilowa poczodząca od alkoholu.
grupa alkilowa poczodząca od kwasu karboksylowego;
g. Uczniowie w parach próbują zapisad zwór sumaryczny otrzymanego estru.
h. Wpis do karty pracy poprawnej reakcji estryfikacji:
i. Wspólna próba odpowiedzi na pytanie jaką rolę odegrał w tej reakcji kwas siarkowy (VI).
Zapis w karcie: kwas siarkowy (VI) jest katalizatorem reakcji estryfikacji – wiąże powstałą
w wyniku reakcji wodę ze względu na swoje właściwości higroskopijne;
j. Wprowadzenie pojęcia hydroliza, wpis do karty: hydroliza to rozpad związku
chemicznego poda wpływem wody;
k. Zapis reakcji hydrolizy otrzymanego estru:
l. Zapisanie wniosku: reakcja estryfikacji jest reakcją odwracalną
m. Podanie zasad tworzenia nazw estrów pierwszy człon nazwy pochodzi od kwasu
karboksylowego z koocówką –an ...