Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć przysposobienia do pracy
Klasa: II-III przysposabiająca do pracy
Czas trwania: 45 min.
Data: 20 maja 2009r.
Prowadząca: Agnieszka Chmielewska
Temat: Kartki okolicznościowe z okazji Dnia Matki wykonane techniką Iris Folding.
Cele ogólne:
➢ kształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami oraz opanowanie prostych umiejętności i czynności pracy,
➢ utrwalanie wiadomości i umiejętności wcześniej zdobytych,
➢ rozwijanie kreatywności uczniów oraz ich uzdolnień i zainteresowań,
Cele operacyjne (możliwe do osiągnięcia):
Uczeń:
➢ używa celowo narzędzi i przyborów potrzebnych do wykonania zadania oraz bezpiecznie posługuje się nimi,
➢ wykonuje kolejne etapy zadania technicznego w oparciu o instrukcje zawarte w prezentacji multimedialnej oraz instruktaż nauczyciela,
➢ nakłada paski papieru zgodnie z kolejnością cyfr w instrukcji na szablonie i przykleja taśmą klejącą do okładki,
➢ kontroluje przebieg i rezultaty pracy,
➢ zgodnie współpracuje w zespole,
Metody:
➢ praktycznego działania,
➢ pokaz (prezentacja multimedialna),
Formy:
➢ indywidualna,
➢ zbiorowa,
Środki dydaktyczne:
➢ kolorowe kartki formatu A4 z brystolu, papier wizytówkowy, papier kolorowy, nożyczki, nóż do cięcia papieru, taśma klejąca,
➢ prezentacja multimedialna,
➢ ozdobne dziurkacze, klej, taśma klejąca dwustronna, okolicznościowe etykiety, kartki z wypisanymi życzeniami (do kolejnego etapu zadania technicznego),
Przebieg zajęć:
I. Część wstępna
1. Przywitanie uczniów i stworzenie przyjaznej, rozładowującej ewentualne napięcia emocjonalne atmosfery.
2. Przedstawienie celów lekcji.
3. W oparciu o prezentację multimedialną:
• przypomnienie poszczególnych etapów zadania technicznego, które zostały już wykonane,
• ustalenie kolejnego etapu pracy i określenie czynności, które się na niego składają,
4. Przypomnienie zasad bhp podczas pracy.
II. Część właściwa
Ćwiczenia praktyczne w oparciu o instrukcje zawarte w prezentacji multimedialnej oraz instruktaż nauczyciela
1. Dobór pasków papieru w odpowiedniej ilości i kolorystyce (ewentualnie dla Lidki, Wojtka i Sławka przewidziana pomoc w postaci pokolorowanego szablonu),
2. Nakładanie pasków papieru zgodnie z kolejnością cyfr w instrukcji na szablonie i przyklejanie taśmą klejącą do okładki (przewidziana pomoc dla Wojtka z uwagi na trudności w czytaniu liczb oraz pomoc dla Lidki ze względu na obniżoną sprawność manualną i spostrzeganie wzrokowe ),
3. Dodatkowe zabezpieczenie przyklejonych pasków papieru taśmą klejącą,
4. Ewaluacja pracy uczniów – odklejenie szablonu od okładki i sprawdzenie końcowego efektu wykonywanego na lekcji etapu zadania technicznego,
III. Część końcowa
1. Porządkowanie stanowisk pracy.
2. Podsumowanie pracy sondażowymi pytaniami:
✓ Jaka czynność była najłatwiejsza, a jaka najtrudniejsza?
✓ Czy rezultat pracy jest satysfakcjonujący?
3. Ocena pracy uczniów.
4. Ewaluacja lekcji.
Agnieszka Chmielewska
Nauczyciel w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Firleju
[pic]