Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program zajęć kółka polonistycznego
dla Zespołu Szkół w Zrębicach.
Autorka programu:
Monika Hobot.
Spis treści:
Wprowadzenie.
Cele programu.
Oczekiwane umiejętności uczniów.
Procedury osiągania celów.
Szczegółowe treści kształcenia.
Ewaluacja .
Literatura proponowana do realizacji programu.
Wprowadzenie
Program przeznaczony jest dla uczniów klas trzeciego etapu kształcenia zainteresowanych językiem polskim oraz szeroko pojętą literaturą, a zwłaszcza adresowany jest do osób, które pragną uczestniczyć w konkursach polonistycznych oraz olimpiadzie przedmiotowej z języka polskiego.
Treści programu są zgodne z założeniami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, opublikowanego w dniu 15 stycznia 2009 r. w Dzienniku Ustaw Nr 4, poz.17. Oprócz treści podstawowych zawiera także treści uzupełniające , co umożliwia zaspokajanie potrzeb uczniów szczególnie zdolnych w tym zakresie.
Struktura programu jest zgodna z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 5 lutego 2004 r. w sprawie dopuszczenia do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego , programów nauczania i podręczników oraz cofania dopuszczenia.
Realizacja programu przewidziana jest w wymiarze jednej godziny tygodniowo w ramach zajęć pozalekcyjnych .
Głównym założeniem opracowanego programu jest kształcenie postawy świadomego odbioru tekstów kultury, ich analiza i interpretacja. Ponadto program ma za zadanie przygotować wychowanków do poszczególnych etapów olimpiady przedmiotowej z języka polskiego.
Niniejszy program będzie ewaluowany w trakcie realizacji i poddawany modyfikacjom.
Cele programu
Rozwijanie i pogłębianie zainteresowań polonistycznych.
Kształtowanie wyobraźni młodego człowieka.
Kształtowanie umiejętności interpretowania różnych tekstów kultury.
Rozwijanie predyspozycji intelektualnych min. myślenia przyczynowo-skutkowego.
Wzbogacanie słownictwa.
Propagowanie czytelnictwa wśród młodzieży.
Poszerzenie wiadomości tak z gramatyki, literatury oraz teorii literatury polskiej.
Przygotowanie do konkursów polonistycznych oraz poszczególnych etapów olimpiady przedmiotowej z języka polskiego.
Oczekiwane umiejętności uczniów
Umiejętność pracy z tekstem.
Umiejętność interpretowania prezentowanego tekstu.
Umiejętność poruszania się w świecie literatury, gramatyki, teorii literatury.
Umiejętność wyrażania emocji poprzez formy pisemne takie jak rozprawka, esej, szkic literacki itp.
Umiejętność pracy zespołowej.
Umiejętność samokształcenia i samodoskonalenia między innymi w poszukiwaniu proponowanej do konkursu literatury.
Umiejętność prowadzenia rzeczowej i merytorycznej dyskusji.
Osiąganie sukcesów w konkursach o tematyce polonistycznej.
Procedury osiągania celów
Bezpośredni i regularny kontakt uczniów z nauczycielem prowadzącym zajęcia.
Praca nad interpretacją tekstu poetyckiego, prozatorskiego, dramatycznego.
Poszerzanie wiadomości z gramatyki, literatury, teorii literatury.
Obcowanie z literaturą fachową z danej dziedziny języka.
Dyskusje.
Mapy mentalne i drzewka decyzyjne.
Praca w grupach.
Konkursy o tematyce polonistycznej.
Szczegółowe treści kształcenia
Treści kształcenia
Liczba godzin
Formy realizacji
Odmienne części mowy.
Nieodmienne części mowy.
Zdanie, a równoważnik zdania.
Zdanie złożone.
Słowotwórstwo.
Temat i końcówka.
Upodobnienia wyrazowe ...