Dodaj publikację
Autor
Monika Hobot
Data publikacji
2010-07-05
Średnia ocena
5,00
Pobrań
750

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć kółka polonistycznego przeznaczony jest dla uczniów, którzy interesują się szeroko pojętą literaturą oraz zagadnieniami językowymi, w tym min. teorią literatury. Treści w nim zawarte przydadzą się również tym wszystkim, którzy zdecydują się uczestniczyć w olimpiadzie przedmiotowej z języka polskiego.
 Pobierz (docx, 21,1 KB)

Podgląd treści

Program zajęć kółka polonistycznego

dla Zespołu Szkół w Zrębicach.

Autorka programu:

Monika Hobot.

Spis treści:

Wprowadzenie.

Cele programu.

Oczekiwane umiejętności uczniów.

Procedury osiągania celów.

Szczegółowe treści kształcenia.

Ewaluacja .

Literatura proponowana do realizacji programu.

Wprowadzenie

Program przeznaczony jest dla uczniów klas trzeciego etapu kształcenia zainteresowanych językiem polskim oraz szeroko pojętą literaturą, a zwłaszcza adresowany jest do osób, które pragną uczestniczyć w konkursach polonistycznych oraz olimpiadzie przedmiotowej z języka polskiego.

Treści programu są zgodne z założeniami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, opublikowanego w dniu 15 stycznia 2009 r. w Dzienniku Ustaw Nr 4, poz.17. Oprócz treści podstawowych zawiera także treści uzupełniające , co umożliwia zaspokajanie potrzeb uczniów szczególnie zdolnych w tym zakresie.

Struktura programu jest zgodna z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 5 lutego 2004 r. w sprawie dopuszczenia do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego , programów nauczania i podręczników oraz cofania dopuszczenia.

Realizacja programu przewidziana jest w wymiarze jednej godziny tygodniowo w ramach zajęć pozalekcyjnych .

Głównym założeniem opracowanego programu jest kształcenie postawy świadomego odbioru tekstów kultury, ich analiza i interpretacja. Ponadto program ma za zadanie przygotować wychowanków do poszczególnych etapów olimpiady przedmiotowej z języka polskiego.

Niniejszy program będzie ewaluowany w trakcie realizacji i poddawany modyfikacjom.

Cele programu

Rozwijanie i pogłębianie zainteresowań polonistycznych.

Kształtowanie wyobraźni młodego człowieka.

Kształtowanie umiejętności interpretowania różnych tekstów kultury.

Rozwijanie predyspozycji intelektualnych min. myślenia przyczynowo-skutkowego.

Wzbogacanie słownictwa.

Propagowanie czytelnictwa wśród młodzieży.

Poszerzenie wiadomości tak z gramatyki, literatury oraz teorii literatury polskiej.

Przygotowanie do konkursów polonistycznych oraz poszczególnych etapów olimpiady przedmiotowej z języka polskiego.

Oczekiwane umiejętności uczniów

Umiejętność pracy z tekstem.

Umiejętność interpretowania prezentowanego tekstu.

Umiejętność poruszania się w świecie literatury, gramatyki, teorii literatury.

Umiejętność wyrażania emocji poprzez formy pisemne takie jak rozprawka, esej, szkic literacki itp.

Umiejętność pracy zespołowej.

Umiejętność samokształcenia i samodoskonalenia między innymi w poszukiwaniu proponowanej do konkursu literatury.

Umiejętność prowadzenia rzeczowej i merytorycznej dyskusji.

Osiąganie sukcesów w konkursach o tematyce polonistycznej.

Procedury osiągania celów

Bezpośredni i regularny kontakt uczniów z nauczycielem prowadzącym zajęcia.

Praca nad interpretacją tekstu poetyckiego, prozatorskiego, dramatycznego.

Poszerzanie wiadomości z gramatyki, literatury, teorii literatury.

Obcowanie z literaturą fachową z danej dziedziny języka.

Dyskusje.

Mapy mentalne i drzewka decyzyjne.

Praca w grupach.

Konkursy o tematyce polonistycznej.

Szczegółowe treści kształcenia

Treści kształcenia

Liczba godzin

Formy realizacji

Odmienne części mowy.

Nieodmienne części mowy.

Zdanie, a równoważnik zdania.

Zdanie złożone.

Słowotwórstwo.

Temat i końcówka.

Upodobnienia wyrazowe ...