Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Uczymy się tolerancji” – scenariusz zajęć wychowawczych w szkole podstawowej.
CELE WYCHOWAWCZE:
– kształtowanie postaw zrozumienia i wyrozumiałości dla innych;
– kształtowanie nawyku respektowania odmienności i inności;
– pobudzanie do refleksji nad granicami własnej tolerancji.
CELE OPERACYJNE:
– uczeń zna pojęcia: tolerancja, akceptacja, odmienność, szacunek, wartość człowieka;
– uczeń rozumie, że każdy człowiek bez względu na rasę, wyznanie, przekonania oraz ograniczenia fizyczne i umysłowe, zasługuje na szacunek i akceptację;
– uczeń potrafi wykazać gotowość do akceptowania odmienności innych ludzi.
METODY PRACY:
– podające: pogadanka
– aktywizujące: burza mózgów, zabawy Klanzy
– eksponujące: słuchanie utworu muzycznego
– praktyczne: ćwiczenia
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.Powitanie
Uczniowie stoją w kręgu. Nauczyciel wita wszystkich po kolei, mówiąc np. „witam wszystkich, którzy mają krótkie włosy, którzy mają czarne buty, którzy mają dobry humor” itp. Osoby, które pasują do opisu machają ręką na powitanie. Ważne jest, żeby wszyscy zostali przywitani. Na koniec prowadzący pyta: „Czy wszyscy czujecie się powitani?”
2. „ Jestem niepowtarzalny”
Wychowankowie siadają w kręgu tak, aby każdy miał wygodne miejsce do pracy. Dobrze jest zacząć ćwiczenie od zwrócenia uwagi na różnice w wyglądzie zewnętrznym ludzi, na wzrost, na kolor skóry, oczu, włosów ( można pokazać zdjęcia ludzi w różnym wieku i różnych nacji.
Następnie można przeczytać fragmenty utworów, które będą charakteryzować literackie postaci, np. „Szatan z siódmej klasy”, „Ania z Zielonego Wzgórza”. Ważne jest, aby zwrócić uwagę uczniów na różnice w zachowaniu poszczególnych postaci, na to, że mają różne zainteresowania, inny kolor włosów, lubią inne smakołyki.
Następnie dzieci odrysowują na kartkach swoje dłonie, na których piszą lub rysują to, co najlepiej lubią robić, co im sprawia przyjemność, ubiór, w którym najlepiej wyglądają, miejsce, w którym najlepiej się czują. Na koniec każdy prezentuje swoja pracę. Można zrobić wystawę prac.
Podsumowując nauczyciel zwraca uwagę na to, że każda praca jest inna, piękna i niepowtarzalna – taka jak oni.
3. „Wartość człowieka”
Uczniowie dostają kartki z pytaniami. Po krótkim zastanowieniu mają odpowiedzieć ( stawiając krzyżyk po odpowiedniej stronie), z którymi zdaniami się zgadzają:
TAK NIE
Czy wartość człowieka zależy od koloru skóry?
………….. ……………
Czy wartość człowieka zależy od płci?
…………… ……………
Czy wartość człowieka zależy od jego wieku?
…………... ……………
Czy wartość człowieka zależy od ilości pieniędzy, jakie posiada?
…………... ……………
Czy wartość człowieka zależy od jego urody?
…………... ……………
Czy wartość człowieka zależy od sławy?
…………... ……………
Gdy wszyscy odpowiedzą na zadane pytania, nauczyciel prosi ich, aby spojrzeli jak odpowiedzieli ich sąsiedzi i porozmawiali przez chwilę o tym co to jest wartość człowieka.
Ćwiczenie zwraca uwagę na to, że wartość człowieka nie zależy od żadnych zewnętrznych cech. Każdy człowiek jest wartością samą ...