Dodaj publikację
Autor
Andżelika Wójtowicz - Wiśniowska
Data publikacji
2010-07-12
Średnia ocena
3,00
Pobrań
686

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Referat jest zbiorem podpowiedzi, jak przygotować, zorganizować i przeprowadzić zebranie z rodzicami, aby spełniło ono swoją rolę.
 Pobierz (doc, 86,0 KB)

Podgląd treści

REFERAT

ORGANIZACJA ZEBRAŃ Z RODZICAMI

PRZYGOTOWANY

PRZEZ

ANDŻELIKĘ WÓJTOWICZ - WIŚNIOWSKĄ

Dobra współpraca z rodzicami wychowanków jest bardzo ważną sprawą w pracy nauczyciela. Rodzice i nauczyciele mają wspólny cel – wspieranie dziecka w rozwoju. Placówka oświatowa uczy i wychowuje, ale niezwykle istotne jest, aby w sprawach wychowawczych współpracowała z rodzicami stosując jednolite zasady postępowania.
Rodzice są odpowiedzialni za opiekę i wychowanie dziecka i nie zwalnia ich z tego posłanie dziecka do szkoły czy przedszkola. W przyswajaniu przez dzieci wartości, przekonań i zachowań nauczyciele mogą tylko dopełniać działanie domu. Bez współpracy nauczycieli i rodziców dzieci nie będą osiągać sukcesów edukacyjnych i wychowawczych.
Przekonanie rodziców o potrzebie stałego interesowania się dzieckiem, zmianie postawy obojętności lub negacji działań placówki na rzecz pozyskania do współdziałania we wspieraniu dziecka to podstawowe zadanie dla wychowawcy.
Sztuka współdziałania między szkołą a domem jest sztuką, której muszą się uczyć i nauczyciele, i rodzice. Muszą być sprzymierzeńcami i pomagać sobie nawzajem dla dobra dziecka. Bariery utrudniające współpracę można skutecznie pokonać przy obustronnym wysiłku i pełnym zrozumieniu. To współdziałanie pozwoli na: lepsze poznanie dzieci - zarówno przez nauczycieli, jak i przez rodziców; uzgodnienie i ujednolicenie działań wychowawczych; stosowanie różnych form działania, które pomogą dzieciom w przezwyciężeniu trudności; wymianę opinii i spostrzeżeń dotyczących rozwoju dziecka lub zauważonych nieprawidłowości; poznanie warunków domowych ucznia i ewentualną pomoc; poznanie potrzeb i oczekiwań rodziców.
Kontakty nauczyciela z rodzicami muszą zapewniać ciągłą wymianę informacji między nimi oraz odpowiednią atmosferę na spotkaniach z rodzicami. Szczególnie ważne jest pierwsze spotkanie, na którym rodzice i wychowawca poznają się. Nauczyciel powinien dokonać autoprezentacji oraz uświadomić rodzicom powagę ich roli we współpracy z placówką, a rodzice przedstawić swoje oczekiwania względem wychowawcy.
Spotkanie z nauczycielem często jest dla rodziców dużym przeżyciem. Obawiają się wieści o niepowodzeniach szkolnych swoich dzieci, boją się publicznej krytyki, nie mają ochoty na zaangażowanie się w życie placówki.
A dlaczego nauczyciele traktują spotkania z rodzicami jako przykry obowiązek? Między innymi dlatego że:
• nie lubią publicznych wystąpień;
obawiają się krytyki ze strony rodziców;
wiedzą, że często nie mogą liczyć na współpracę z większością rodziców;
niektórzy nie wiedzą w jakim celu prowadzą zebranie, co utrudnia im przygotowanie się do niego.

A dobrze przygotowane i przeprowadzone zebranie:
integruje środowisko lokalne, bardzo często przyjaźnie między rodzinami trwają wiele lat;
inicjuje działalność społeczną na rzecz placówki, np. organizacja imprez;
aktywizuje rodziców do usprawnień, konstruktywnych zmian na terenie przedszkola czy szkoły;
umożliwia rodzicom i wychowawcy współuczestniczenie w procesie nauczania i wychowania (realizację planu);
pozwala na podążanie za ...