Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
agataplonka67, 2010-07-21, ocena:
świetne przykłady zabaw z chustą
ZABAWY Z CHUSTĄ ANIMACYJNĄ
Chusta KLANZY jest prostą, a zarazem intrygującą pomocą dydaktyczną, proponowaną przez Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA. Przypomina kolorowy spadochron. Powstała poprzez zszycie kilku trójkątnych kawałków mocnego materiału w różnych kolorach. Ma kształt koła, na środku może być mały otwór. Chusta, zwłaszcza przy pierwszym z nią spotkaniu stanowi dla grupy dużą atrakcję (sprawia to jej wygląd). Wskazane jest, aby uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z nią (mogli nią pomachać, wejść pod nią), a dopiero potem mogli bawić się według określonych zasad.
Zabawa z chustą może przybierać różne formy, zawsze jednak dostarcza wielu wrażeń uczestnikom.
Może być wykorzystana w:
- sali, potrzebne jest tylko duże i wysokie pomieszczenie,
- plenerze (należy pamiętać o sprawdzeniu podłoża),
- podczas pracy z każdą grupą wiekową.
Kolorowa chusta daje wiele możliwości, trzeba tylko puścić wodze fantazji. Nie należy ograniczać własnej pomysłowości w doborze zabaw i tematyki na spotkaniach z dziećmi.
Mając określony cel i znając swoją grupę (wiek uczestników, liczbę), prowadzący wybiera odpowiednie przykłady zabaw lub modyfikuje je w zależności od potrzeb.
Zasady korzystania z chusty:Ø dobrowolność udziału Ø bezpieczeństwo uczestników Ø duża swobodna przestrzeń Ø gładkie podłoże Ø nie należy podrzucać i podnosić ludzi ! Ø zdjąć obuwie przed wejściem na chustę
Wyszczególniono następujące grupy zabaw:
Zabawy ułatwiające wzajemne poznanie i integrujące grupę - umożliwiają zapamiętanie imion i wymianę podstawowych informacji o sobie.
Zabawy ćwiczące współdziałanie - integrują grupę poprzez dążenie do osiągnięcia wspólnego celu, zachęcają do nawiązania kontaktów i współpracy.
Zabawy ćwiczące refleks i spostrzegawczość - wymagają skupienia uwagi, ćwiczą szybkie reakcje na określony sygnał lub znak.
Zabawy ćwiczące zwinność, zręczność i szybkość - rozwijają takie cechy charakteru jak: pewność siebie wiara we własne siły i odwaga oraz wpływają na ogólną motorykę organizmu
Zabawy oparte na zaufaniu do grupy - pozwalają doświadczyć bycia grupie.
Zabawy wprowadzające odprężenie i relaks - wywołują dobry nastrój i psychiczne odprężenie.
Zabawy ćwiczące sprawność manualną - rozwijają precyzję ruchów.
Zabawy ćwiczące umiejętność rozpoznawania kolorów.
Zabawy oparte na zgadywaniu - ćwiczą percepcję wzrokową, pamięć i spostrzegawczość.
Gry - uczą zasad i ich przestrzegania.
Zabawy wymagające dodatkowych rekwizytów - rozwijają wyobraźnię, modyfikują zabawy już istniejące.
Zabawy przy muzyce.
Przykłady zabaw
1. Zabawy ułatwiające wzajemne poznanie i integrujące grupę:
,,Kogo brakuje?”
Uczestnicy stoją w kręgu z zamkniętymi oczami trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadzący wybiera osobę (może być ich więcej), która wchodzi pod chustę. Następnie wszyscy otwierają oczy i odgadują kto jest pod chustą.
,,Kolorowe wycieczki”
Wszyscy siedzą na podłodze trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadzący podaje nazwę koloru, a ...