Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Górska - Cichorek
Data publikacji
2010-07-14
Średnia ocena
5,00
Pobrań
432

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Referat na temat chusty animacyjnej wraz z propozycjami zabaw.
 Pobierz (docx, 24,0 KB)

Komentarze

agataplonka67, 2010-07-21, ocena:

świetne przykłady zabaw z chustą

Podgląd treści

ZABAWY Z CHUSTĄ ANIMACYJNĄ

Chusta KLANZY jest prostą, a zarazem intrygującą pomocą dydaktyczną, proponowaną przez Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA. Przypomina kolorowy spadochron. Powstała poprzez zszycie kilku trójkątnych kawałków mocnego materiału w różnych kolorach. Ma kształt koła, na środku może być mały otwór. Chusta, zwłaszcza przy pierwszym z nią spotkaniu stanowi dla grupy dużą atrakcję (sprawia to jej wygląd). Wskazane jest, aby uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z nią (mogli nią pomachać, wejść pod nią), a dopiero potem mogli bawić się według określonych zasad.

Zabawa z chustą może przybierać różne formy, zawsze jednak dostarcza wielu wrażeń uczestnikom.

Może być wykorzystana w:

- sali, potrzebne jest tylko duże i wysokie pomieszczenie,

- plenerze (należy pamiętać o sprawdzeniu podłoża),

- podczas pracy z każdą grupą wiekową.

Kolorowa chusta daje wiele możliwości, trzeba tylko puścić wodze fantazji. Nie należy ograniczać własnej pomysłowości w doborze zabaw i tematyki na spotkaniach z dziećmi.

Mając określony cel i znając swoją grupę (wiek uczestników, liczbę), prowadzący wybiera odpowiednie przykłady zabaw lub modyfikuje je w zależności od potrzeb.

Zasady korzystania z chusty:Ø dobrowolność udziału Ø bezpieczeństwo uczestników Ø duża swobodna przestrzeń Ø gładkie podłoże Ø nie należy podrzucać i podnosić ludzi ! Ø zdjąć obuwie przed wejściem na chustę

Wyszczególniono następujące grupy zabaw:

Zabawy ułatwiające wzajemne poznanie i integrujące grupę - umożliwiają zapamiętanie imion i wymianę podstawowych informacji o sobie.

Zabawy ćwiczące współdziałanie - integrują grupę poprzez dążenie do osiągnięcia wspólnego celu, zachęcają do nawiązania kontaktów i współpracy.

Zabawy ćwiczące refleks i spostrzegawczość - wymagają skupienia uwagi, ćwiczą szybkie reakcje na określony sygnał lub znak.

Zabawy ćwiczące zwinność, zręczność i szybkość - rozwijają takie cechy charakteru jak: pewność siebie wiara we własne siły i odwaga oraz wpływają na ogólną motorykę organizmu

Zabawy oparte na zaufaniu do grupy - pozwalają doświadczyć bycia grupie.

Zabawy wprowadzające odprężenie i relaks - wywołują dobry nastrój i psychiczne odprężenie.

Zabawy ćwiczące sprawność manualną - rozwijają precyzję ruchów.

Zabawy ćwiczące umiejętność rozpoznawania kolorów.

Zabawy oparte na zgadywaniu - ćwiczą percepcję wzrokową, pamięć i spostrzegawczość.

Gry - uczą zasad i ich przestrzegania.

Zabawy wymagające dodatkowych rekwizytów - rozwijają wyobraźnię, modyfikują zabawy już istniejące.

Zabawy przy muzyce.

Przykłady zabaw

1. Zabawy ułatwiające wzajemne poznanie i integrujące grupę:

,,Kogo brakuje?”

Uczestnicy stoją w kręgu z zamkniętymi oczami trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadzący wybiera osobę (może być ich więcej), która wchodzi pod chustę. Następnie wszyscy otwierają oczy i odgadują kto jest pod chustą.

,,Kolorowe wycieczki”

Wszyscy siedzą na podłodze trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadzący podaje nazwę koloru, a ...