Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PEDAGOGIKA SPOŁECZNA, A GROMADY ZUCHOWE
1 Rozwój pedagogiki społecznej
Dzięki rozwojowi biologii w XIX w. wzrosła nasza wiedza o przyrodzie , rozszerzyło
się poznanie i wiedza o człowieku , pogłębione zostały pojęcia antropologiczne .
W laboratorium W.Wundta w Lipsku G.S.Hall i J.W.Dawid badali rozwój pojęć u
dzieci oraz „ zasób umysłowy”. Psychofizjologia pobudziła badania pedagogiczne i
stanowiła czynnik rozbudzający tworzenie empirycznej struktury nauki o wychowaniu.
Dawid sformułował koncepcję „ pedagogiki doświadczalnej”. Badania nad genezą i
rozwojem psychiki człowieka wykazały , że psychika człowieka jest skoordynowanym
układem , powiązanym funkcjonalnie w jednolitą całość. Kierunek rozwoju człowieka
wyznaczają ogólne prawa przyrody. Dążenie do wykrycia i wyjaśnienia praw rozwoju
człowieka doprowadziło do powstania nauki o dziedziczności – genetyki.
Oprócz teorii genetycznej duży wpływ na rozwój myśli pedagogicznej wywarła
teoria ewolucji ( Darwin ). Darwinowska teoria rozwoju wiąże się ściśle człowieka z
całym światem przyrody.
Jednostka jest ściśle powiązana ze środowiskiem społecznym , a środowisko
społeczne może istnieć i rozwijać się dzięki wzajemnej solidarności wszystkich jego
członków. Ważne jest wychowanie społeczne jako rozwijanie altruizmu i poczucia
solidarności. Społeczeństwo posiada swoistą strukturę i funkcjonuje według określonej
prawidłowości. Wychowanie więc podporządkowane jest celom społecznym, jest
„metodycznym uspołecznianiem młodego pokolenia”, warunkującym trwałość i rozwój
społeczeństwa. Wychowanie jest oddziaływaniem pokoleń dorosłych na pokolenia
młodych , które nie osiągnęły dojrzałości do życia społecznego.
Termin pedagogika społeczna wprowadził A. Diesterweg. Był okres
wzmagających się tendencji do upowszechniania oświaty . Pedagogika społeczna
kształtowała nowe tereny praktyki wychowawczej głównie poza szkołą, w środowisku
życia ucznia, interesowała się funkcjonowaniem instytucji kulturalnych, wychowawczych,
socjalnych .
W 1893r. Kongres Pracowników Opiekuńczych w Nowym Jorku uchwalił
powołanie socjalnych uczelni kształcących systematycznie pracowników służb
społecznych.W 1898r.w Nowym Jorku utworzona została pierwsza uczelnia dla pracowników
socjalnych.W początkach XXw.wielką popularność uzyskała metoda indywidualnych
przypadków stworzona przez M.Richmond.Następnie renesans dorobku naukowego
Pestalozziego oraz próby spojrzenia na jego koncepcję szkoły elementarnej,opieki nad
dziećmi i młodzieżą i wykorzystania tej idei w celu wzbogacenia teorii pedagogicznej.
Koncepcje i osiągnięcia praktyki wychowawczej Pestalozziego wpłynęły bardzo silnie na
dalszy rozwój pedagogiki społecznej.
N.Krupska-wychowanie społeczne polega na przekazywaniu dzieciom i
młodzieży wiadomości o społeczeństwie i prawach rozwoju społecznego oraz na
organizowaniu aktywnego współudziału młodej generacji w życiu społecznym.
W Polsce pedagogika społeczna zaczęła się rozwijać na przełomie XIX i XXw.
S.Karpowicz usiłuje stworzyć naukę o wychowaniu,czyli pedagogikę,opartą na
obiektywnych podstawach teoretycznych. Swój system pedagogiczny oparł na uogólnieniach
wspolczesnej nauki.Podstawową tezą systemu pedagogicznego jest ścisła zależność między
procesami życiowymi a środowiskiem.Terenem praktycznej realizacji ...