Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Opis analiza realizacji wymagań zawartych w § 8 ust.2 pkt 5
Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych
z uwzględnieniem specyfiku typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony
Opis i analiza przypadku rozpoznania i rozwiązania problemu wychowawczego ucznia klasy pierwszej gimnazjum.
1. IDENTYFIKACJA PROBLEMU
Problem, którym się zajęłam, dotyczył problemów z zachowaniem i trudności w nauce ucznia klasy pierwszej gimnazjum. Chłopiec nie otrzymał promocji w klasie szóstej i trafił do klasy, której byłam wychowawcą. Od początku był uczniem „trudnym”, sprawiającym wiele problemów wychowawczych.
Kiedy trafił, do mojej klasy początkowo wydawało mi się, że jest chłopcem bardzo ruchliwym, żywym. Z czasem jednak, w wyniku wnikliwej obserwacji, nabierałam coraz większej pewności, że mam do czynienia z dzieckiem nadpobudliwym. Nie potrafił usiedzieć spokojnie podczas zajęć. Odwracał się do kolegów, rozmawiał, przeszkadzał im w pracy, wstawał z ławki bez pozwolenia. W czasie zajęć cały czas się kręcił, zajmował innymi rzeczami Był źródłem stałego niepokoju wokół siebie. Często odzywał się niepytany, przerywał wypowiedzi innych, wyrażając głośno swoje zdanie.
Widziałam, że takie zachowanie przeszkadza innym dzieciom, które same zwracały chłopcu uwagę. Nie miały one możliwości wykazania się swoją wiedzą. Dezorganizowało to również moją pracę, ponieważ bardzo dużo czasu i uwagi musiałam poświęcić na tylko temu jednemu uczniowi. Przywołany do porządku na krótko się uspokajał i powracał do zajęć, jednak nie trwało to długo. Pracował bardzo wolno, łatwo się zniechęcał. Nie odrabiał prac domowych.
Problem stanowiło również zachowanie chłopca podczas przerw. Zaczepiał innych uczniów, często był agresywny. Zdarzało się, że jego zachowanie było potencjalnym zagrożeniem dla innych.
W ciągu swojej pracy w zawodzie nauczycielskim często spotykałam się z problemem nadpobudliwości psychoruchowej u dzieci. Wiadomo, że osoby takie stwarzają wiele problemów wychowawczych. Wymagają specjalnego sposobu postępowania nauczyciela oraz odpowiedniej postawy rodziców. W zależności od intensywności oraz złożoności objawów, dziecko takie może być wychowankiem kłopotliwym lub nawet bardzo trudnym.
2. GENEZA I DYNAMIKA ZJAWISKA
Codzienna obserwacja dostarczała mi coraz to nowych informacji na temat zachowania chłopca. Była ona jedną z zasadniczych metod, którą posłużyłam się w celu identyfikacji tego problemu wychowawczego.
W ciągu całego pobytu w szkole, chłopiec dał się poznać jako dziecko wesołe i pogodne, ale sprawiające trudności wychowawcze. Zdecydowanie nie potrafił spokojnie usiedzieć w ławce, kołysał się na krześle, manipulował przyborami szkolnymi lub popadał chwilowo w znużenie. Nie potrafił dłużej skoncentrować się na zadaniach, które miała wykonywać cała klasa. Brakowało mu cierpliwości i wytrwałości. Uspokajał się jedynie podczas wykonywania zadań, które nie sprawiały ...