Dodaj publikację
Autor
Magdalena Bort
Data publikacji
2010-07-14
Średnia ocena
5,00
Pobrań
550

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

"Analiza dotyczy chłopca, obecnie ucznia klasy piątej szkoły podstawowej.  Chłopiec pochodzi z rodziny pełnej. Warunki materialno-bytowe rodziny są zadowalające. Mama interesuje się postępami syna w nauce i w miarę swoich możliwości pomaga mu w nauce."
 Pobierz (docx, 22,0 KB)

Komentarze

Edward45, 2017-03-14, ocena:

Bardzo dobra

Podgląd treści

Opis analiza realizacji wymagań zawartych w § 8 ust.2 pkt 5

Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych

z uwzględnieniem specyfiku typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony

OPIS I ANALIZA PRZYPADKU- UCZEŃ Z TRUDNOŚCIAMI

W NAUCE CZYTANIA I PISANIA

1. IDENTYFIKACJA PROBLEMU

Analiza dotyczy chłopca, obecnie ucznia klasy piątej szkoły podstawowej. Chłopiec pochodzi z rodziny pełnej. Warunki materialno-bytowe rodziny są zadowalające. Mama interesuje się postępami syna w nauce i w miarę swoich możliwości pomaga mu w nauce.

Uczeń ma duże trudności w opanowaniu elementarnych umiejętności: czytania i pisania.Głównymi objawami wskazującymi na istnienie problemu są trudności w czytaniu, pisaniu, kłopoty z koncentracją uwagi, zapamiętywaniem elementarnych wiadomości. Dziecko ma ubogi zasób słownictwa. Wymaga pracy indywidualnej. Uczeń wyraźnie wyróżnia się na tle klasy obniżonym poziomem rozwoju intelektualnego. Zawsze potrzebuje pomocy nauczyciela. 2. GENEZA I DYNAMIKA ZJAWISKA

Chłopiec, będąc uczniem klas młodszych, miał kłopoty z zapamiętaniem poznawanych liter, jak również z ich odwzorowywaniem. Nie potrafił dokonać analizy i syntezy słuchowej wyrazów. Czytał tylko krótkie wyrazy. Wypowiadał się niechętnie. W klasach I-III zrobił niewielkie postępy w nauce czytania i pisania.

Na początku kl. IV, kiedy zaczęłam go uczyć, zauważyłam, że dziecko nie potrafi pisać ze słuchu, odwzorowuje jedynie tekst zapisany na tablicy. Bardzo często używał korektora, tempo pisania było bardzo wolne (przepisanie tematu lekcji z tablicy zajmowało mu pół lekcji). Chłopiec wstydził się czytać na głos, ponieważ literował i nie potrafił składać liter w wyrazy.

Prowadziłam częste rozmowy z jego wychowawcą z klas młodszych oraz aktualną wychowawczynią. Dowiedziałam się o problemach dziecka oraz diagnozie z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Opinia , jak na tak poważne deficyty, była bardzo ogólnikowa, zawierała m.in. następujące zalecenia: zezwolenie na wolniejsze tempo uczenia się i pisania, ćwiczenia dydaktyczno-wyrównawcze, indywidualizacja postępowania dydaktyczno-wychowawczego i dostosowanie go do możliwości oraz potrzeb intelektualnych i emocjonalnych dziecka. Nie było wzmianki o tym, że chłopiec praktycznie nie umie czytać i pisać. Z powyższego wynika, że już na progu szkolnej edukacji narażony była na niepowodzenia w nauce.

3. ZNACZENIE PROBLEMU

Czytanie, pisanie i liczenie są podstawowymi umiejętnościami, które uczeń powinien posiąść w klasach młodszych szkoły podstawowej. Jeżeli nie są one opanowane, choć w stopniu zadowalającym, będą wiązały się z narastającymi trudnościami w uczeniu na wszystkich przedmiotach, a wręcz z niemożliwością poznawania wiadomości na kolejnym etapie edukacji. Brak umiejętności czytania i pisania uniemożliwia dziecku wykonanie nawet najprostszych poleceń, a tym samym osiągnięcie sukcesu. Negatywne oceny przyczyniają się do tego, że dziecko traci motywację i ...