Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
OPIS I ANALIZA PRZYPADKU
Rozpoznawania i rozwiązywania problemu dydaktycznego –
Dziecka z trudnościami w szkole.
1. Identyfikacja problemu
Marcela uczęszczała do przedszkola, do grupy dzieci 6-letnich w roku szkolnym 2008/09.
Obserwując Marcelkę już od pierwszego dnia doszłam do wniosku, że muszę jej poświęcić dużo czasu. Dziewczynka nie odzywała się do nikogo oni do dzieci oni do mnie. Nie chciała wypowiadać się na forum grupy, ma wadę wymowy – niewyraźna mowa i seplenienie. Pracuje niechętnie, ma wolne tempo pracy, trudności manualne.
Marcela urodziła się w prawidłowym czasie, poród odbył się normalnie. Rozwój mowy i rozwój ruchowy był bardzo opóźniony. Dziewczynka oraz jej dwie starsze siostry wychowywane są przez samą matkę. Matka zajmuje się dość dużym gospodarstwem rolnym w który pomagają jej wszystkie dziewczynki.
Główne objawy wskazujące na istnienie problemu to:
• unikanie wypowiedzi na forum grupy
• wada wymowy
• ubogi zasób słów
• zaburzony słuch fonemowy
• słaba pamięć słuchowa i wzrokowa
• mała sprawność ruchowa i manualna (mała precyzja dłoni i palców), niski poziom graficzny rysunków
• brak koncentracji uwagi.
2.Geneza i dynamika zjawiska
Marcelka z niechęcią przystępuje do każdej pracy. Rysunki i ćwiczenia graficzne wykonywała niestarannie, myliła liniaturę, wzory graficzne liter, miała kłopoty z odwzorowywaniem znaków literopodobnych. Opuszczała często zajęcia, mama tłumaczyła się tym, że było zimno, a ona ma daleko do szkoły, chodzi pieszo z rodzeństwem. Według opiami mamy w domu samodzielnie, co nie wydaje się być zgodne z prawdą. Jej problemy narastają wraz z wprowadzeniem kolejnej litery. Ma także spore trudności z czytaniem. Nie potrafi czytać nawet wyrazów jednosylabowych, co wynika z pogłębiającej się nieznajomości poznanych liter.
Zauważyłam, że Zosia jest mało samodzielna. Początkowo oczekiwała nawet na włożenie do ręki właściwej kredki – mimo tego, że zna kolory. W domu mama wykonywała za dziecko wszystkie ćwiczenia graficzne, łącznie z kolorowaniem obrazków. W ciągu pierwszych czterech miesięcy wielokrotnie prowadziłam z mamą Zosi rozmowy, by pozwoliła dziewczynce podejmować samodzielne wysiłki w nabywaniu nowych umiejętności .
Obserwacja dziecka w grupie :
• bardzo niska sprawność manualna – zbyt duży nacisk ołówka i kredki, niestaranność
• brak wytrwałości w wykonywaniu zadania
• mylenie znaków graficznych
• trudności w przyswajaniu i operowaniu pojęciami w zakresie stosunków przestrzennych: nad, pod, u góry, w, za.
• trudności w łączeniu głosek w sylaby – nieumiejętność syntezy wyrazów
• wypowiadanie się jednym słowem, seplenienie, niewyrazistość mowy, ubogi zasób słownictwa.
Zosia ma duże problemy dydaktyczne. Po półrocznej pracy dodatkowej, zna większość liter alfabetu , dokonuje analizy słuchowej krótkich wyrazów na materiale głoskowym, rzadko jednak potrafi dokonać ich syntezy. Radzi sobie z odczytaniem jedynie prostych wyrazów ...