Dodaj publikację
Autor
Barbara Brudek-Wańko
Data publikacji
2010-08-10
Średnia ocena
1,00
Pobrań
178

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie IV (45min) dotyczący baśni H. Ch. Andersena pt. "Słowik".
 Pobierz (doc, 3,4 MB)

Podgląd treści


Konspekt lekcji języka polskiego w klasie IV (45min.)

Temat: Który ze słowików był cenniejszy i dlaczego?
Baśń H. Ch. Andersena pt. „Słowik”.

Metody i formy organizacyjne: pogadanka, problemowa, oglądowa, praca z tekstem;
praca jednostkowa, praca w parach.

Materiały: ksero z fragmentami baśni H. Ch. Andersena pt. „Słowik”, plansze
z narysowanymi słowikami, krzyżówki, ilustracje, karteczki z narysowanymi
ptakami dla każdego ucznia, kartki do pisania na brudno, flamastry.

|TOK LEKCJI |UMIEJĘTNOŚCI |
|Rozdaję wszystkim uczniom krzyżówkę. Poprzez hasło- rozwiązanie, |- wykorzystanie nabytej wiedzy |
|nawiązuję do tematu lekcji (słowik) | |
| | |
|Załącznik 1 | |
| | |
|Zapisuję temat lekcji na tablicy. Uczniowie przepisują | |
| | |
|6 min. | |
|Rozdaję skserowane fragmenty baśni i proszę, by wszyscy uczniowie | |
|przeczytali tylko zaznaczone fragmenty i wyszukali, podkreślili | |
|cechy zewnętrzne dwóch słowików | |
| | |
|(Jak wyglądały słowiki?) | |
|Wyjaśniam, że cechy zewnętrzne należy wpisać na zewnątrz konturów | |
|ptaszka, cechy wewnętrzne będą wpisywane wewnątrz. | |
| | |
|Załącznik 2 | |
| | |
|Uczniowie czytają fragmenty baśni po cichu i wypisują cechy słowików| |
|na karteczkach z narysowanymi ptaszkami. Każdy pracuje samodzielnie.| |
| | |
|Chętni uczniowie odczytują swoją notatkę. Zapisują cechy na dużych | |
|planszach umieszczonych na tablicy. Wszyscy uzupełniają swoje |ciche czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie w tekście konkretnych |
|notatki- rysunki |informacji |
| | |
|13 min. | |
| |ćwiczenia w notowaniu |
| | |
|Proszę wszystkich uczniów o wyszukanie w zaznaczonych fragmentach |ciche czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie w treści konkretnych |
|informacji o cechach wewnętrznych słowików. |informacji |
| | |
|(Jakimi cechami odznaczały się słowiki?) |kształcenie zdolności myślenia, wnioskowania, interpretowania |
| |treści. |
|Uczniowie czytają i wypisują cechy wewnętrzne na swoich karteczkach.| |
| |bogacenie słownictwa czynnego |
|Chętni uczniowie odczytują swoje notatki. Zapisują propozycje na | |
|dużych planszach. Wszyscy uzupełniają notatki- rysunki. |ćwiczenia w notowaniu |
| | |
|13 min. | |
|Proszę uczniów o ustne porównanie dwóch słowików na podstawie |ćwiczenia w zrozumiałym formułowaniu myśli |
|sporządzonych plansz (cechy zewnętrzne i wewnętrzne). | |
| |ćwiczenia w poprawnym budowaniu wypowiedzi ustnej |
|(Wypowiadają się chętni uczniowie). | |
| | |
|3 min. | |
|Zadaję uczniom pytanie: |ćwiczenia w pisaniu krótkiej wypowiedzi |
|Który ze słowików był cenniejszy | |
|i dlaczego? |wnioskowanie |
|Wyjaśniam słowo- cenny. | |
| |współpraca z kolegą (uczeń liczy się ze zdaniem kolegi; wspólnie |
|Uczniowie w parach (na karteczkach) piszą kilkuzdaniową odpowiedź na|układają wypowiedź) |
|pytanie | |
| | |
|Kilku uczniów odczytuje swoje prace. | |
| | |
|5 min. | |
|Podsumowuję lekcję. Rozdaję uczniom rebus. Proszę o rozwiązanie i |kształcenie zdolności myślenia |
|zastanowienie się nad interpretacją przysłowia (nie wszystko złoto, | |
|co się świeci). |bogacenie słownictwa |
| | |
|Załącznik 3 |wnioskowanie |
| | |
|Uczniowie rozwiązują rebus. Próbują zinterpretować znaczenie |interpretowanie treści, myśli |
|przysłowia i odnieść je do tematu lekcji. | |
| | |
|3 min. | |
|Podaję zadanie domowe: | |
|Wkleić do zeszytu krzyżówkę, karteczki z cechami słowików oraz | |
|rebus. Przepisać do zeszytu odpowiedź na pytanie. | |
| | |
|2 min. | |

Załącznik 1- krzyżówka

| |1 ...