Dodaj publikację
Autor
Beata Dobrowolska
Data publikacji
2010-08-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
135

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Projekt realizowany przez klasę IV pt.: Tolerancja jako wizytówka mojego zachowania.
 Pobierz (doc, 104,0 KB)

Podgląd treści

Projekt realizowany przez klasę IV pt.:

Tolerancja jako wizytówka mojego zachowania

opracowała: Beata Dobrowolska

Czas trwania projektu: 12 marca 2010 – 30 kwietnia 2010

Skąd pomysł na projekt?

We współczesnym świecie coraz częściej uczniowie obserwują w życiu codziennym przejawy różnego rodzaju nietolerancji. Młody człowiek może usłyszeć od dorosłych stereotypowe, często niesprawiedliwe i krzywdzące opinie dotyczące ludzi innej narodowości, niepełnosprawnych, czy starszych. Projekt ten ma na celu wyjaśnienie dzieciom pojęcia tolerancji oraz zachęcić do bycia tolerancyjnym wobec innych ludzi.

Cele projektu:
Uczeń:
• rozumie pojęcie tolerancji;
• ma świadomość dużej wagi postaw tolerancyjnych w społeczeństwie;
• ma świadomość istnienia granic tolerancji;
• zna postawy i zachowania, wobec których nie można być tolerancyjnym;
• podaje przykłady z życia szkolnego tolerancji i nietolerancji;
• rozumie pojęcie: niepełnosprawności, wielokulturowości, stereotypu;
• rozumie znaczenie pojęć: akceptacja, tolerancja, empatia,
• potrafi mówić o swoich uczuciach, problemach;
• potrafi pracować w zespole;
• potrafi bezkonfliktowo rozwiązywać problemy;
• zna swoją wartość;
• potrafi okazywać innym życzliwość i szacunek;
• potrafi okazać szacunek osobie starszej i niepełnosprawnej;
• zna zachowania wobec osób starszych i niepełnosprawnych;
• wie, co utrudnia kontakt z ludźmi starszymi i niepełnosprawnymi;
• wie kto i jak powinien im pomoc;
• dyskutuje;
• uczy się pozytywnego myślenia;
• potrafi pracować w grupie;
• uczy się samodzielnie oceniać i zbierać wnioski.

Zadania do realizacji:

1. Przeprowadzenie spotkań na temat: tolerancji wobec kolegów i koleżanek, osób starszych, niepełnosprawnych, wielokulturowości oraz stereotypów w naszym społeczeństwie.
2. Uczniowie stworzą:
- plakaty, prezentacje dotyczące tolerancji, wielokulturowości, niepełnosprawności
- album przedstawiający osoby niepełnosprawne, które osiągnęły sukces w życiu (np. J. Mela, J. Ochojska)
- ankietę dotyczącą tolerancji, która będzie przeprowadzona wśród uczniów i ich rodziców oraz mieszkańców Gaju;
- gazetkę szkolną: ”Tolerancja wokół nas”
- scenki dramowe dotyczące integracji i tolerancji,
- targi zainteresowań jako okazanie sympatii i tolerancji dla innych osób
- motto podsumowujące realizację projektu;

Realizacja projektu:

Zajęcia 1.
Temat: Co to jest tolerancja?
Cele operacyjne
Uczeń:
- wyjaśnia pojęcia: tolerancja, tolerować, tolerancyjnie;
- zna synonimy słowa tolerancja i pochodnych;
- wskazuje społecznie wartościowe postawy i zachowania,
- rozwija wrażliwość na problemy tolerancji,
- zapoznaje się z ideą i sensem tolerancji.

Cele szczegółowe:
Uczeń potrafi:
- rozróżnić postawę tolerancyjną i nietolerancyjną,
- poprawnie wyrażać się na forum grupy,
- aktywnie pracować w grupie,
- korzystać ze słownika języka polskiego.

Metody i formy realizacji: ,,burza mózgów”, praca ze słownikiem, elementy dyskusji,
przytaczanie argumentów – debata.

Środki dydaktyczne:
Arkusz papieru, marker, cenówki, kserokopie ćwiczenia Eueokolej i przykładów uprzedzeń,
Słownik języka polskiego, Słownik wyrazów bliskoznacznych.
Przebieg zajęć:
a) Wprowadzenie
1. Uczniowie siedzą w kręgu. Każdy uczestnik mówi koledze coś miłego, np.
Asiu, ale masz ładne oczy; Karolu podoba mi się ...