Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ W
PRACOWNI GOSPODARSTWA DOMOWEGO
- KLASA I SPDP
MIEJSCE: Szkoła Przysposabiająca do Pracy
PROWADZĄCY: J. Bielecka
TEMAT ZAJĘĆ: Sałatka owocowa.
DATA: 19. 11. 2009 r.
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 2 godz. lekcyjne
CEL OGÓLNY: Kształtowanie zaradności życiowej poprzez przygotowywanie prostego posiłku o dużych walorach odżywczych z zachowaniem poznanych zasad BHP
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- uczniowie przestrzegają zasad BHP podczas przygotowywania posiłku,
- pamiętają o zachowaniu higieny podczas przygotowywaniu posiłku (mycie rąk, mycie owoców, dbanie o ład i porządek na stanowisku pracy),
- rozpoznają owoce za pomocą zmysłów (węchu, smaku, dotyku, wzroku),
- potrafią samodzielnie obierać ze skórki i kroić na kawałki owoce wybrane do sałatki,
CELE REWALIDACYJNE:
- uczniowie rozwijają sprawność manualną
- ćwiczą pamięć, koncentrację, uwagę
- potrafią pracować samodzielnie i współpracować z grupą
- poznają wartości odżywcze owoców
METODY PRACY:
- słowna (rozmowa kierowana, objaśnienie, pogadanka)
- oglądowa (poznawanie owoców różnymi zmysłami)
- praktyczna ( czynny udział uczniów w zajęciach)
FORMY PRACY:
- indywidualna
- zbiorowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- kilka rodzajów owoców (świeże, z puszki)
- narzędzia kuchenne (noże, deski, obieraczki, otwieracz do puszek)
- fartuchy
- dodatki (cukier, bita śmietana )
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie, wprowadzenie do tematu, zaciekawienie uczniów.
2. Przypomnienie zasad BHP dotyczących posługiwania się określonymi narzędziami kuchennymi.
3. Zapoznanie uczniów z wartościami odżywczymi owoców i koniecznością codziennego spożywania owoców.
4. Prezentacja owoców, które będą użyte do sałatki, przypomnienie ich nazw, omówienie sposobu ich obierania ze skórki i krojenia.
5. Rozpoznawanie nazw owoców z wykorzystaniem zmysłu dotyku i węchu.
6. Mycie rąk i owoców przed rozpoczęciem pracy, założenie fartuchów.
7. Podział uczniów na zespoły i przydzielenie im czynności do wykonania.
8. Obieranie owoców ze skórki, otwieranie puszki z brzoskwiniami, krojenie owoców na małe kawałki – zwrócenie uwagi na zasady BHP, estetykę i higienę pracy.
9. Mieszanie ze sobą pokrojonych owoców, doprawianie cukrem, mieszanie.
10. Estetyczne podanie sałatki owocowej (układanie w salaterkach, ozdabianie bitą śmietaną).
11. Sprzątanie stanowisk pracy.
12. Nakrycie stołu.
13. Kulturalne spożycie posiłku- rozmowa z uczniami o przebiegu zajęć
Pytania do uczniów:
1. Czy podobały wam się dzisiejsze zajęcia?
2. Czego nowego dzisiaj nauczyliście się?
3. Czy smakuje wam samodzielnie przygotowana sałatka?
4. Czy będziecie umieli zrobić taką sałatkę w domu?
14. Sprzątanie pracowni gospodarstwa domowego.
15. Zakończenie zajęć.