Dodaj publikację
Autor
Ela Kopaniecka
Data publikacji
2010-08-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
178

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program koła tanecznego w szkole podstawowej.
 Pobierz (doc, 52,5 KB)

Komentarze

roguska12, 2013-09-02

Jest bardzo dobry

Podgląd treści

„Koło Taneczne – drzwiami do wyrażania własnej osobowości
w sposób twórczy”

Rytmika nie jest sztuką, nie jest celem samym w sobie,
jest przygotowaniem do wszystkich sztuk, jest wychowaniem.
Muzyka w greckim ujęciu tego słowa jest elementem pedagogicznym najwyższej rangi i właśnie dlatego moja metoda
musi pozostać na wskroś muzyczną.
( Emil Jaques-Dalcroze )

Opracowała:
Elżbieta Kopaniecka

     Dziecko od najwcześniejszych lat odczuwa potrzebę ruchu. Wyraża się to między innymi w jego dążeniu do tańca. Muzyka dodaje specjalnego wyrazu ruchom dziecka. Poruszając się zgodnie z nakazami muzyki uczeń odczuwa ją bardziej aktywnie, łatwiej rozumie jej charakter.
     Taniec jest jednym ze sposobów przeżywania i przekazywania emocji, formą fizycznego i duchowego wyżycia, sposobem zabawy i odprężenia. Umożliwia on regenerację sił fizycznych, psychicznych oraz podniesienie sprawności ruchowej.
     Wspólnym celem zabaw i tańców przy muzyce jest rozwijanie w dzieciach poczucia kolektywizmu oraz zwiększenia karności i odpowiedzialności.
     Dzięki pracy zespołowej rozwijają się indywidualne zdolności każdego dziecka. Zajęcia tego rodzaju pozwalają ujawnić inicjatywę, aktywność i samodzielność uczniów.
     Konieczność zapamiętania poszczególnych zmian zachodzących w układach tanecznych zmusza do uwagi, szybkiej orientacji, decyzji, uczy przestrzegać ładu i porządku, podporządkowywać się umownym przepisom, wyrabia pozytywne cechy charakteru, kształci wrażliwość estetyczną.
     Taka identyfikacja ruchu dziecka z emocją wynikającą z percepcji muzyki wpływa na rozwój postawy twórczej, kształci samodzielność myślenia, daje możliwość indywidualnej wypowiedzi, a podporządkowanie działań muzyce uczy samoopanowania. Rytm – jako czynnik niezbędny dla rozwoju ucznia ćwiczący, a przez to kształtujący mięśnie i układ nerwowy – jest związany z uporządkowanym w czasie ruchem dźwięków, czyli z rytmem muzycznym. Jest to środek, za pomocą którego uczeń może wyrazić swe przeżycia muzyczne odzwierciedlające zmienność agogiki, dynamiki, nastrój i wyraz emocjonalny muzyki, kierunki linii melodycznej, zmiany artykulacyjne i wreszcie konstrukcję formalną utworu muzycznego.
Zajęcia taneczne są jedną z wielu form miłego spędzania wolnego czasu. Podczas nauki tańca dzieci
zdobywają orientacją w przestrzeni, uczą się dobrych manier. Taniec pełni funkcję relaksacyjną. Oddziaływuje na uczestników przez swój rytm i melodię. Aktywizuje dziecko umysłowo i ruchowo, wyrabia wewnętrzną dyscyplinę, koncentrację, uwagę i refleks. Jest jednym ze sposobów przeżywania i przekazywania emocji, formą fizycznego i duchowego wyżycia, sposobem zabawy i odprężenia. Umożliwia on regenerację sił fizycznych i psychicznych, podniesienie sprawności ruchowej.
Praca nad zdobywaniem umiejętności tanecznych wymaga od uczniów wysiłku i wytrwałości. Chęć do nauki tańca łączy się u wychowanków z radością, zainteresowaniem, aktywnością, ruchem, poznawaniem partnera. Ma charakter społeczny i odgrywa dominującą rolę w interakcjach z ludźmi.

Głównym celem zajęć tanecznych jest zainteresowanie dziecka światem muzyki tak, aby nawet po zakończeniu nauki ...