Dodaj publikację
Autor
Dorota Pietruszewska
Data publikacji
2010-08-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
122

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Referat ten pozwoli na zapoznanie się z testem Wechslera, którego używa się w poradniach do diagnozowania inteligencji dzieci w wieku szczególnie od 6 do 16 lat. Na podstawie wyników testu przygotowywane są opinie wydawane w poradniach.
 Pobierz (docx, 23,7 KB)

Podgląd treści

Procedura diagnozy inteligencji (test Wechslera)

Obecnie w poradniach psychologiczno-pedagogicznych inteligencja dzieci w wieku od 6 do 16 lat badana jest przy pomocy testu Wechslera (WISC-R), rekomendowanego przez Światową Organizację Zdrowia. To na jego podstawie wydawane są opinie , które mają stanowić wskazania dla nauczycieli do pracy z dzieckiem. Warto więc trochę lepiej poznać ten test, by wiedzieć co oznaczają informacje przekazywane przez psychologów w opiniach.

Skalę Wechslera stosuje się w diagnozie trudności w uczeniu się oraz w badaniu dzieci z upośledzeniem umysłowym, z zaburzeniami mowy i języka, z uszkodzonym słuchem, z nadpobudliwością psychoruchową, z zaburzeniami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania, a także w badaniu dzieci specjalnie uzdolnionych. Test ten jest jednak szczególnie przydatny w ocenie dojrzałości szkolnej oraz w każdym przypadku, gdy chcemy upewnić się czy nasze dziecko rozwija się prawidłowo i w odpowiednim tempie. Badanie jest wykonywane na zlecenie lekarza, psychologa lub pedagoga szkolnego. Można też poddać się badaniu na własne życzenie. Test zbudowany jest z podskal dzielących się na dwie główne grupy: skale zdolności słownych (werbalne) oraz skale wykonaniowe (niewerbalne). Każda podskala udziela informacji dotyczących funkcjonowania w sferze poznawczej osoby badanej w danym zakresie. Poszczególne podskale w Skali Słownej to:

Wiadomości - bada ciekawość intelektualną i gotowość do gromadzenia wiedzy, ogólny zakres zgromadzonych przez osobę informacji, posługiwanie się wiadomościami zgromadzonymi w pamięci długotrwałej

Podobieństwa - badają abstrakcyjne rozumowanie logiczne, myślenie asocjacyjne, operowanie pojęciami

Arytmetyka - bada rozumowanie liczbowe i tempo manipulacji liczbami, koncentrację i uwagę, rozumowanie logiczne, abstrakcyjne, aktywność reagowania na świat zewnętrzny

Słownik - bada ogólną inteligencję słowną, używanie języka i zdolność uczenia się słownego, zainteresowania i doświadczenia badanego, wykorzystywanie zdobytej edukacji

Rozumienie - bada wiedzę dotyczącą reguł społecznych, moralnych, rozumienie i ocenianie sytuacji społecznych, świadomość zdarzeń świata zewnętrznego

Powtarzanie cyfr - bada zdolność do koncentracji, uwagi, możliwości uczenia się, posługiwania się wzorcami i zmieniania ich.

Podskale w Skali Wykonaniowej to:

Uzupełnianie obrazków (przedstawiane są obrazki, na których brakuje istotnego detalu np. brak drzwi na rysunku domu) - badają kontakt z rzeczywistością, świadomość elementów otoczenia, percepcję związku całości z częściami figur, zdolność rozróżniania detali istotnych od nieistotnych, zdolność spostrzegania

Porządkowanie obrazków (przedstawiane są obrazki stanowiące elementy historyjki, należy je uporządkować tak, by historyjka miała sens) - bada rozumienie sytuacji interpersonalnych, umiejętność przewidywania konsekwencji.

Wzory z klocków (prosi się o ułożenie wzoru z kolorowych klocków, według wzoru na pokazywanym obrazku) - badają koordynację wzrokowo-ruchową, zdolności analizy i syntezy, zdolność do przeorganizowywania własnych działań.

Układanki (przedstawiane są elementy pewnej figury, które należy złożyć) - badają zdolność do rozróżniania podobnych konfiguracji, umiejętność ...