Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PUBLICZNE PRZEDSZKOLE NR 10
PROGRAM
EDUKACJI REGIONALNEJ
„Mój świat - Jastrzębie Zdrój i okolice”
AUTOR PROGRAMU:
mgr Grażyna Woźnica
JASTRZĘBIE ZDRÓJ 2010
Wstęp
Poznawanie tradycji, kultury swojego miasta, regionu należy rozpocząć od najmłodszych lat, bo przecież jak twierdzi J. Burszta: „tradycja jest naturalną stroną i potrzebą życia, coś jak powietrze i pożywienie (…)”. Tradycja spełnia ważną i pożyteczną rolę zwłaszcza w rozwoju dziecka.
W przedszkolu mamy wiele możliwości do prowadzenia zajęć związanych z tradycjami i zwyczajami ludowymi. Przypominamy i odtwarzamy dawne zwyczaje i obyczaje, które charakteryzowały nasze środowisko, piękna jest przecież nasza ziemia, bogata kulturą, którą tworzyli nasi przodkowie.
Wiek przedszkolny to właściwy okres na przybliżanie dzieciom regionu w którym dziecko żyje. To ono od najmłodszych lat w domu rodzinnym poznaje tradycje, zwyczaje, obrzędy i gwarę, które kultywowane są w jego rodzinie i środowisku. To, co przeżywa w dzieciństwie, tkwi w jego świadomości przez całe życie.
Regionalizm w wychowaniu przedszkolnym integruje różne dziedziny życia. Umożliwia poznanie tradycji i kultury własnej ziemi oraz życia naszych przodków, uczy dziecko szacunku i otwarcia na potrzeby społeczności w której dziecko mieszka poprzez przybliżanie mu własnego regionu, tzw. „małej Ojczyzny”, w trakcie różnorodnych zajęć organizowanych na przestrzeni roku nierozerwalnie związanych z planem pracy oraz z kalendarzem imprez przedszkolnych. Każdy zobowiązany jest przecież znać tradycje, zwyczaje i historię swojego miasta i jego okolic.
Jastrzębie Zdrój to malownicza miejscowość bogata w historię, zabytki, krajobraz przemysłowy, tradycje i zwyczaje, instytucje i miejsca użyteczności publicznej.
Nasi wychowankowie zainteresowani są historią regionu, dawnymi zwyczajami i obrzędami. Chętnie uczestniczą w tego typu zajęciach, spotkaniach z ciekawymi ludźmi, uroczystościach organizowanych w przedszkolu i poza nim. Znajomość tradycji, zwyczajów i obrzędów ludowych jest ogromnie przydatna w rozwijaniu zainteresowań plastycznych, uwrażliwianiu dzieci na piękno muzyki, przygotowywaniu uroczystości przedszkolnych, umożliwia bowiem integrację treści programowych, form i metod pracy – oddziałuje więc na różne sfery osobowości dziecka.
W swojej pracy wychowawczo – dydaktycznej od wielu już lat zapoznaje dzieci z bogatą historią, kulturą i tradycjami naszego miasta oraz zachęcam do kultywowania tych tradycji, dlatego zagadnienia te stały się inspiracją do napisania niniejszego programu, ponieważ powinniśmy zrobić wszystko, aby zachować nasze dziedzictwo kulturowe, które wnosi wielki wkład w nasz dorobek narodowy.
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program został sformułowany w oparciu o Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli i jest zgodny z ustawą o Systemie Oświaty. Jego realizacja przewidziana została na rok szkolny 2010/2011 w grupie dzieci 6 - letnich.
Głównym założeniem programu jest kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (poznanie własnego miasta znajomość ...