Dodaj publikację
Autor
Grażyna Woźnica
Data publikacji
2010-08-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
11

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Materiał programowy zawiera: cele szczegółowe, działania edukacyjne i przewidywane osiagnięcia dzieci.
 Pobierz (doc, 127,0 KB)

Podgląd treści


Materiał programowy do programu autorskiego pt. „Mój świat – Jastrzębie Zdrój i okolice”

DZIAŁ I „Jastrzębie Zdrój – moje miasto – moja dzielnica Borynia”

1. Nazwa miejscowości i jej położenie (historia, legendy, herb).
Zadania:
- pogłębianie wiadomości dzieci na temat regionu w którym mieszkają;
- rozwijanie zainteresowań pięknem i bogactwem naszego regionu;

| Cele szczegółowe |Działania edukacyjne |Przewidywane osiągnięcia |
|Nazywanie swojej miejscowości, wskazywanie jej|„Jastrzębie zdrój – moje miasto” – zapoznanie dzieci z położeniem geograficznym |zna nazwę miejscowości w której mieszka; |
|na mapie Polski. |miasta w którym żyjemy (wskazanie na mapie Polski). Omówienie cech charakterystycznych |potrafi określić cechy charakterystyczne krajobrazu górnośląskiego; |
|Poznanie charakterystycznych cech krajobrazu |krajobrazu śląskiego. |rozumie istotę mapy – zna sposoby jej wykorzystania, rozumie |
|śląskiego, porównywanie z krajobrazem innych |Oglądanie zdjęć, ilustracji, pocztówek, filmów oraz albumów o swojej miejscowości. |znaczenie kolorów dla oznaczenia rzeźby terenu(zielony – niziny i |
|regionów Polski. |„Wakacyjna mapa Polski” – poznanie różnorodności regionów Polski pod względem wyglądu i |równiny, żółty – wyżyny, pomarańczowy i |
|Zapoznanie z historią legendami i herbem. |rzeźby terenu, atrakcji turystycznych i cech charakterystycznych. Porównywanie krajobrazu |czerwony – góry); |
| |śląskiego z krajobrazami innych regionów Polski. |czyta globalnie nazwę swojej miejscowości; |
| |Udział dzieci w spotkaniach z interesującymi ludźmi: górnikiem, gawędziarkami, twórcami |stosuje nazwy regionów Polski: Pomorze, Mazury, Mazowsze, |
| |ludowymi, policjantem, strażą miejską, higienistką itp. |Wielkopolska, Małopolska, Śląsk, Pogórze); |
| |Uczestniczenie (z grupą lub rodzicami) w różnych imprezach środowiskowych: np. |wyodrębnia różne typy krajobrazu: nadmorski, górski, mazurski, |
| |- wystawy sztuki ludowej; |wiejski, miejski; |
| |- festyny, biesiady, dożynki, itp. |porównuje krajobraz śląski z krajobrazem |
| |„Historia Jastrzębia Zdroju” – pogłębianie wiedzy dotyczącej historii i rozwoju miasta |innych regionów kraju; |
| |Jastrzębia Zdroju, wysłuchanie legendy „O Czarnym Rycerzu” przekazywanej z pokolenia na |uczestniczy w życiu kulturalnym miasta; |
| |pokolenie. |zna historię swojego miasta; |
| |„Wiem gdzie mieszkam” – poznanie nazwy dzielnicy miasta w której mieszkam oraz ulicy przy |potrafi wyjaśnić pochodzenie nazwy Jastrzębia Zdroju; |
| |której położone jest przedszkole, poznanie własnych adresów. |zna i potrafi opowiedzieć legendę o swoim rodzinnym |
| |„Opowiedz historię Jastrzębia Zdroju” – próby samodzielnego opowiadania historii miasta |mieście; |
| |przez chętne dzieci, przedstawienie najważniejszych faktów historycznych. |rozumie pojęcie dzielnica; |
| |Słuchanie legend i opowiadań o Skarbniku – dobrym duchu śląskich kopalń. |potrafi się przedstawić; |
| |Organizowanie spotkań z miejscową ludnością (gawędziarką) – słuchanie opowieści o utopcach |zna swój adres zamieszkania; |
| |(malutkich stworkach mieszkających w pobliskim stawie Ławczoku). |zna nazwę, numer i adres przedszkola; |
| |„Herb mojego miasta” – zapoznanie dzieci z herbem, omówienie jego poszczególnych elementów. |opowiada historię miasta; |
| |„Herb Jastrzębia Zdroju” – rozpoznawanie spośród wielu herbu Jastrzębia Zdroju. |charakteryzuje postać Skarbnika; |
| |„Nasz herb” – układanie herbu naszej miejscowości z puzzli. |zna i potrafi ...