Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Dzieci uczą się tego, czego doświadczają...”
Program Wychowawczy Publicznego Przedszkola nr 5
w Łasku
Wrzesień 2009
Dziecko krytykowane – uczy się potępiać.
Dziecko otoczone wrogością – uczy się agresji.
Dziecko żyjące w strachu – uczy się lękliwości.
Dziecko doświadczające litości – uczy się rozczulać nad sobą.
Dziecko wyśmiewane – uczy się nieśmiałości.
Dziecko otoczone zazdrością – uczy się zawiści.
Dziecko zawstydzane – uczy się poczucia winy.
Dziecko zachęcane – uczy się wiary w siebie.
Dziecko otoczone wyrozumiałością – uczy się cierpliwości.
Dziecko chwalone – uczy się wdzięczności.
Dziecko akceptowane – uczy się kochać.
Dziecko otoczone aprobatą – uczy się lubić siebie.
Dziecko darzone uznaniem – uczy się, że dobrze mieć cel.
Dziecko żyjące w otoczeniu, które potrafi się dzielić – uczy się hojności.
Dziecko traktowane uczciwie – uczy się prawdy i sprawiedliwości.
Dziecko żyjące w poczuciu bezpieczeństwa – uczy się ufności.
Dziecko otoczone przyjaźnią – uczy się radości życia.
Dorothy Law Nolte
Podstawa prawna:
Art.33 ust.1 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256,poz. 2572 z póz. zm. )
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. z 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz.17)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i nauczania oraz dopuszczenia do użytku podręczników( DZ.U .Nr 89, poz.730)
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego
CELEM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO JEST:
Budowanie systemu wartości , w tym wychowywania dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre , a co złe;
Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej ( do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
Program został opracowany w wyniku diagnozy potrzeb przedszkola w zakresie działań wychowawczych, ma wspomagać nauczyciela a dzieciom umożliwić odkrywanie i poznawanie możliwości tkwiących w nich samych.
Wśród wszystkich pojęć pedagogicznych „wychowanie” jest jednym z trudniejszych do zdefiniowania. Można je rozpatrywać w węższym znaczeniu bardzo i bardzo szerokim. Wychowanie jest świadomym ,celowym i specyficznym działaniem pedagogicznym rodziców lub nauczycieli dokonywanym głównie ...