Dodaj publikację
Autor
Halina Janus
Data publikacji
2010-08-10
Średnia ocena
0,00
Pobrań
140

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program opracowałam przy współudziale koleżanki Renaty Stasiak, materiałów dydaktycznych umieszczonych w internecie nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i własnych doświadczeń z pracy zawodowej.
 Pobierz (docx, 98,4 KB)

Podgląd treści

„Dzieci uczą się tego, czego doświadczają...”

Program Wychowawczy Publicznego Przedszkola nr 5

w Łasku

Wrzesień 2009

Dziecko krytykowane – uczy się potępiać.

Dziecko otoczone wrogością – uczy się agresji.

Dziecko żyjące w strachu – uczy się lękliwości.

Dziecko doświadczające litości – uczy się rozczulać nad sobą.

Dziecko wyśmiewane – uczy się nieśmiałości.

Dziecko otoczone zazdrością – uczy się zawiści.

Dziecko zawstydzane – uczy się poczucia winy.

Dziecko zachęcane – uczy się wiary w siebie.

Dziecko otoczone wyrozumiałością – uczy się cierpliwości.

Dziecko chwalone – uczy się wdzięczności.

Dziecko akceptowane – uczy się kochać.

Dziecko otoczone aprobatą – uczy się lubić siebie.

Dziecko darzone uznaniem – uczy się, że dobrze mieć cel.

Dziecko żyjące w otoczeniu, które potrafi się dzielić – uczy się hojności.

Dziecko traktowane uczciwie – uczy się prawdy i sprawiedliwości.

Dziecko żyjące w poczuciu bezpieczeństwa – uczy się ufności.

Dziecko otoczone przyjaźnią – uczy się radości życia.

Dorothy Law Nolte

Podstawa prawna:

Art.33 ust.1 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256,poz. 2572 z póz. zm. )

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. z 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz.17)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i nauczania oraz dopuszczenia do użytku podręczników( DZ.U .Nr 89, poz.730)

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego

CELEM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO JEST:

Budowanie systemu wartości , w tym wychowywania dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre , a co złe;

Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;

Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;

Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;

Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej ( do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;

Program został opracowany w wyniku diagnozy potrzeb przedszkola w zakresie działań wychowawczych, ma wspomagać nauczyciela a dzieciom umożliwić odkrywanie i poznawanie możliwości tkwiących w nich samych.

Wśród wszystkich pojęć pedagogicznych „wychowanie” jest jednym z trudniejszych do zdefiniowania. Można je rozpatrywać w węższym znaczeniu bardzo i bardzo szerokim. Wychowanie jest świadomym ,celowym i specyficznym działaniem pedagogicznym rodziców lub nauczycieli dokonywanym głównie ...